مستند طراحي سوخته، با موضوع اعترافات دو نفر بازداشتي اعتراضات كارگري هفت‌تپه، از شبكه‌هاي صدا و سيما به روي آنتن رفت كه ابعاد جديدي از موضوع را به نمايش گذاشت.
کد خبر: ۷۰۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 21 January 2019

در ماه‌هاي گذشته شاهد اعتراضاتي در شوش و هفت‌تپه بوديم كه از سوي رسانه‌هاي بيگانه، بسيار مورد حمايت قرار گرفت و داستان شكنجه اسماعيل بخشي و اظهارات سپيده قليان، به تيتر نخست اين رسانه‌ها تبديل شد. مستند طراحي سوخته كه از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش شد، پشت پرده ماجراي اسماعيل بخشي و سپيده قليان را به نمايش گذاشت.

در اين مستند اسماعیل بخشی، در اعترافات خود گفت: "از طریق فردی به نام علی‌نژادی با یک فرد دیگری به نام علیرضا عسگری كه ساکن سوئد است، آشنا شدم که در دهه هشتاد در تشکیل سندیکای کارگری در تهران و هفت‌تپه نقش مهمی داشت. او در جلساتي به من یاد داد که چگونه اعتصابات کارگری را شکل دهم و آن را هدایت كنم. در مورد تشکل‌یابی هم به من آموزش می‌داد و مدام تاکید می‌کرد که باید سازمان کارگری مخفی را شکل دهم. برای آموزش بیشتر هم من را با افراد دیگری آشنا كرد و جلسات را در تهران و شمال تشكيل مي‌داديم.

در ادامه به گروهی به نام گروه "گام" وصل شدم که این گروه نقش واسطه بین کارگران هفت تپه و کارگران اعتراضی شرکت فولاد خوزستان و سایر اعتراضات کارگری را داشت و قصد داشتند تا این اعتراضات را یکپارچه و سراسری كنند. این گروه در ادامه شعار نان، کار آزادی اداره شورايی را مطرح کردند تا آن را زمینه‌ای برای براندازی از طریق اعتراضات کارگری قرار دهیم.

سپس با گروهی که اعضای یک نشریه بودند در تهران آشنا شدم و قرار شد تمام فیلم و عکس‌ها را در اختیار این گروه که مخالف نظام بودند قرار دهم تا آنها در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای انتشار دهند که من هم این کار را انجام دادم."

در جريان اعتراضات كارگري، فرد ديگري به نام سپيده قليان نيز بازداشت شد كه رسانه‌هاي بيگانه جنجال بسياري در مورد او درست كردند. اين فرد نيز در مستند طراحي سوخته اعترافاتي را به شرح زير به زبان آورد:

"به جریان حزب مارکسیست کمونیستی وابسته هستم و در سه روز حضورم در متن اعتراضات کارگری هفت‌تپه، عکس‌ها و فیلم‌های زیادی را تهیه و از طریق تلگرام در اختیار دوستان‌ام در کانال تلگرامی آمدنیوز که یک کانال برانداز هست قرار دادم. این مستندات را برای استفاده در شبکه توانا که یک شبکه معاند است نیز ارسال می‌کردم که فردی بنام علیرضا اعظمی، ساکن کشور هلند آن را دریافت کرده و در سایت و شبکه توانا منتشر می‌کرد."

اعتراضات كارگري شركت كشت و صنعت هفت‌تپه، ناشي از سوء مديريت و واگذاري نادرست شركت به بخش خصوصي بود و اعتراض كارگران نيز به‌حق بود؛ با اين وجود رسانه‌هاي بيگانه با تمركز بر اعتراضات صنفي و به انحراف كشيدن آن، سعي در ايجاد آشوب با هدف شوم خود داشتند و در حالي كه مسايل شركت با ورود مسئولان به موضوع، در مسير حل شدن بود، اين رسانه‌ها و كانال‌هاي تلگرامي با بازنشر برخي ويدئو‌ها و حمايت از رابطان خود، سعي كردند فضا را آشفته كنند.

همچنين بر اساس مستند منتشر شده، فرشته محمدی که ساکن کشور بلژیک است یکی دیگر از افرادی است که در گروه گام وظیفه داشته است که هدایت اسماعیل بخشی در جریان اعتراضات کارگری هفت تپه را انجام دهد و اعتراف کرده است که طوفان توئیتری اعتراضات هفت تپه را به عهده داشته است.

علی نجاتی نيز دیگر فردی که در این رابطه دستگیر شده بود اعتراف می‌کند که به همراه اسماعیل بخشی و رضا شهابی با افرادی به‌نام سعیدی و باقری در کانادا ارتباط داشته‌ایم و آنها از طریق ما اعتراضات کارگری هفت تپه را هدایت می‌کردند.

اسماعيل بخشي 25 روز پس از آزادي ادعا مي‌كند كه در زمان بازداشت، مورد شكنجه قرار گرفته است و اين موضوع به سرعت به تيتر نخست رسانه‌هاي بيگانه، قرار مي‌گيرد. دور جديد عمليات رواني آغاز مي‌شود و در شرايطي كه شرايط شركت رو به بهبود و حقوق كارگران نيز واريز شده است، بار ديگر رسانه‌هاي بيگانه تلاش مي‌كنند كه با مظلوم‌نمايي، از اسماعيل بخشي حمايت كنند و افكار عمومي را نسبت به وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي، مخدوش كنند.

مسئولان كشور نيز دستور رسيدگي به اين ادعا را صادر كردند و كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي پس از جلسه با وزير اطلاعات، اعلام نظر كرد و هرگونه شكنجه و آزار و اذيت اسماعيل بخشي تكذيب شد. پس از مجلس نيز دولت به صراحت از كذب بودن اين ادعا خبر داد و محمود واعظي اعلام كرد: آنچه كه اسماعيل بخشي ادعا كرده بود، به هيچ وجه صحت ندارد.

قوه قضاييه نيز هياتي را براي بررسي موضوع تشكيل داده بود و نتيجه بررسي هيات را اعلام كرد.

دادستان كل كشور ضمن تكذيب اين ادعا، اعلام كرد كه اين فرد جرايمي را نيز مرتكب شده و براي پوشش دادن به اين جرايم، ادعاي كذب شكنجه را مطرح كرده است.

اسماعيل بخشي پس از آن در نشستي با فراكسيون اميد مجلس، عنوان مي‌كند كه در دوران بازداشت، در كنار زندانيان داعشي نگهداري شده و اين موضوع را مصداق شكنجه عنوان مي‌كند. اين در حالي است كه بخشي در فرم نظرسنجي در هنگام آزاد شدن با وثيقه از زندان مي‌نويسد پيش از آن تحت تاثير حرف‌هايي كه عليه اين نهاد زده مي‌شد، قرار داشتم، ولي در مدت بازداشت جز برادري و احترام نديدم.

به نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها پس از پروژه شكست‌خورده تابستان داغ، در تلاش هستند كه از هر فرصتي سوء استفاده كرده و اهداف شوم خود در مسير به اصطلاح براندازي را پيگيري كنند. حال بايد ديد با روشن شدن پشت پرده ماجراي كارگران بازداشتي، چه برخوردي با آنها خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار