تابناک چهارمحال وبختیاری- پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری ماشین گرفتگی یک اختلال رایج در بخش گوش میانی است که در اثر حرکت‌های متوالی در وسیله نقلیه ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 16 January 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- فرزاد مردانی اظهار کرد: بیماری حرکت با ماشین، ماشین گرفتگی یا بیماری سفر که نام علمی آن motion sickness  یا travel sickness یک اختلال رایج در بخش گوش میانی است که در اثر حرکت‌های متوالی در وسیله نقلیه ایجاد می‌شود.
وی افزود: این بیماری عمدتا در وسایل نقلیه که دارای تکانه هستند مانند خودرو، هواپیما و کشتی اتفاق می‌افتد و از سن 18 ماهگی تا دو سالگی بسیار شایع است.
مردانی تاکید کرد: این بیماران معمولا از اینکه ناگهان دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند، شاکی هستند که پس از شرح حال گرفتن از بیمار معمولا بعد از صرف غذا و قرار گرفتن در وسایل نقیله دارای تکانه، این حالات در آن‌ها اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: این بیماری در بزرگسالان دارای علائم متفاوتی شامل حالت تهوع، رنگ پریدگی، استفراغ، گیجی و منگی، گاها عرق سرد، ترشح بزاق بیش از حد، خستگی، خمیازه‌های مکرر، سردرد، احساس ناراحتی و لرز خفیف و دَوَران سر است.
مردانی بیان کرد: سرگیجه به دلیل اختلال میان سیگنال‌هایی که مغز از چشم و گوش دریافت می‌کند، ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تعادل بدن انسان به شش عامل بستگی دارد، گفت: گوش داخلی وظیفه سنجیدن چرخش و بالا و پایین رفتن بدن را به عهده دارد، چشم‌ها وضعیت بدن انسان در فضا را بررسی کرده، گیرنده‌های فشار در اطراف بدن همچون گیرنده‌های فشار واقع در سطح پوست در ناحیه کمر، نشیمنگاه‌ و پوست سطح پاها، گیرندهای عصبی عضلات دست و پا، دستگاه گوارش که همگی باهم اطلاعات را به مغز می‌فرستند و مغز نهایتا به عنوان بخش مرکزی و تفسیر کننده کلیه اطلاعات فرستاده شده از این بخش‌ها هستند.
مردانی بیان کرد: در هنگام سفر چشم فضای بیرون را می‌بیند و گاها با مطالعه کتاب یا نگاه به محیط داخل خودرو مجبور به تفسیر تصویر از دو محیط است و در عین حال گوش نیز همزمان همه تکانه‌ها را دریافت و هماهنگ می‌کند و در این بین مغز نمی‌تواند همزمان همه اطلاعات را با هم تطبیق دهد که در چه فضایی است و اختلال عدم تعادل بدن در خودرو و بعد از آن سرگیجه ایجاد می‌شود.
وی اظهار کرد: عفونت‌های گوش، رسوب کریستال‌ها معدنی در داخل ساختار گوش میانی می‌تواند از دلایل ایجاد این بیماری باشد که نیاز به معاینه گوش توسط پزشک دارد.
پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری افزود: خالی بودن شکم نیز می‌تواند با تکانه خودرو موجب حالت تهوع شود.
مردانی گفت: پیشنهاد می‌شود این افراد در مسافرت زمانی که دچار این حالت شدند برای چند دقیقه چشم خود را ببندند تا سرگیجه قطع شده زیرا در این حالت تنها سینگال از گوش دریافت خواهد شد و اختلال تعادل بهبود می‌یابد.
وی تصریح کرد: مطالعه کمتر در حین حرکت وسیله نقلیه یا کمتر نگاه کردن فیلم و تصاویر متحرک در محیط مسافرت، کمتر غذا خوردن به مدت دو ساعت قبل از سفر، مصرف کمتر غذای چرپ و ادویه های تند، مصرف بیشتر لیمو، نشستن در قسمت جلوی خودرو تا چشم بتواند سرعت‌ها را تخمین بزند، نشستن در وسط قایق و صندلی کنار بال هواپیما که دارای تکانه کمتر است روش‌های خوبی در کاهش ابتلا به این حالت هستند.
مردانی اضافه کرد: جویدن آدامس نیز به طور خاص در کاهش این حالت کمک کننده است و بهتر است با طعم لیمو باشد.
وی بیان کرد: افرادی که دچار این حالات می‌شوند باید در هوای آزاد قرار گرفته و از حالت حرکت وسیله نقلیه خارج شوند و سر خود را به سمتی که گیج می‌رود خم کنند و در حد دو تا سه دقیقه نگه دارند تا بتوانند تا حد زیادی از این حالت‎ها کم کنند.
مردانی خاطرنشان کرد: بهتر است مبتلایان به این بیماری جایی بنشینند تا بر اثر سرگیجه زمین نخورند و آسیب دیگری نبینند.
وی اظهار کرد: افرادی که زیاد مسافرت‌های می‌کنند، نیاز به مصرف دارو دارند که در اصلاح عامیانه قرص مسافرت یا دیمن هیدرینات است و باید یک ساعت قبل از سفر استفاده شده و در مسافرت‌های طولانی در مدت مسافرت که در داخل وسیله نقلیه قرار دارند، هر چهار تا هشت ساعت تکرار شود.
مردانی گفت: اگر بیمار دچار حالت سرگیجه شده باید داروی پرومتازین که به صورت تزریقی و عضلانی است مصرف کرده و دو ساعت قبل از سفر یک دوز عضلانی تزریق شود که اثر آن تا شش تا هشت ساعت ماندگار است.
وی با بیان اینکه قرص مسافرت و پرومتازین از داروهای رایج بودند، تصریح کرد:داروی scopolamine نیز قبل از سفر استفاده می‌شود و تا سه روز اثر آن ماندگار است که در مسافرت‌های طولانی‌تر به صورت پَچ مصرف می‌شود و یک فرم پودری دارد که به مقدار یک میلی‎گرم در 72 ساعت استفاده می‌شود اما پزشکان  به دلیل عوارض زیاد این دارو کمتر آن را توصیه می‌کنند.
مردانی خاطرنشان کرد: بیماری حرکت تقریبا در 60 درصد افراد رایج بوده و قابل سرایت نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار