تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در زمینه بالا بودن سطح بی‌سوادی در شهرستان لردگان، گفت: بررسی عوامل موثر در سطح سواد این شهرستان به صورت یک کار پژوهشی به یک استاد دانشگاه داده خواهد شد زیرا استان بدون شهرستان لردگان پنجمین استان کشور در بی‌سوادی و با احتساب این شهرستان بیستمین استان کشور است.
کد خبر: ۶۹۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 26 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- مرتضی ارشادی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: در سال 57، باسوادی در کشور در جمعیت 10 تا 49 سال 48.8  درصد بوده و امروز به 94.7 رسیده و در استان نیز در سال 57 ، 36 درصد و اکنون به 94 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر چهارمحال و بختیاری 12 درصد از میانگین کشوری سوادآموزی پیشی گرفته که  این امر از موفقیت‌های کسب شده است.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: استان در شاخص باسوادی‌کل از ابتدای انقلاب تاکنون 50 درصد رشد داشته است.
وی گفت: در دهه چهارم پس از پیروزی انقلاب سوادآموزی با رویکرد آموزش ICDL  برای زنان و مردان کم‌سواد کشور رخ داد تا علاوه بر مهارت‌های چهارگانه سوادآموزی 126 ساعت آموزش رایانه به آنان ارائه شود که در همین راستا در استان در سال گذشته از میان 2000 نفر تعداد 100 نفر در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان و امسال 300 نفر در تمام شهرستان‌های استان این آموزش‌ها را دریافت کردند.
ارشادی افزود: مدیریت آموزش و پرورش استان معتقد است انسان بایستی در تمام شاخص‌های سوادآوزی حرکت کند و بخش خصوصی و اشتغال را مدنظر قرار داده که تقرببا 100 درصد فعالیت‌ها در معاونت سوادآموزی به بخش خصوصی برون سپاری شد و امروز بیش از 720 نفر در سوادآموزی به صورت مستقیم و پاره‌وقت به خدمت گرفته شدند.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی، درصد قبولی سوادآموزی را حدودا منطبق بر میانگین کشوری کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح بُن‌سوادآموزی از اواخر سال 95 در استان، اظهار کرد: این طرح در سال گذشته و امسال نیز اجرا شده که آموزش‌ها به شکل خودآموز بود و به هر نفر در مناطق روستایی به ازای قبولی مبلغ 730 هزار تومان داده شد.
ارشادی ادامه داد: دو جلد کتاب تحت عنوان «آیینه زندگی» و «جاده زندگی» نیز به منظور آموزش مهارت‌های مورد نیاز و نکات روانشناسی برای ارتباط با اعضای خانواده به آموزش‌گیرندگان سوادآموزی آموزش داده شد.
وی تکیه به آمار رسمی کشور را از چالش‌های بزرگ حوزه سوادآموزی عنوان و تصریح کرد: بانک اسمی بی‌سوادان در استان وجود نداشت و تبدیل اطلاعات به دست آمده در سرشماری به اطلاعات اسمی کار سختی بود که در همین راستا امسال در استان از اطلاعات سایر دستگاه‌ها مانند مراکز بهداشت و درمان استفاده شد و این روش در سطح کشور به عنوان یک طرح مطرح شد.
ارشادی اضافه کرد: در گذشته برای کسب اطلاعات بی‌سوادان استان از دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، کمیته امداد و بهزیستی کمک گرفته شد اما اطلاعات یکپارچه نبود و هرکدام مخاطبان خاص خود راداشتند بنابراین از مراکز بهداشت و درمان استفاده شد.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در خصوص توزیع بی‌سوادان به تفکیک 9 شهرستان، گفت: متاسفانه 50 درصد بی‌سوادان استان در شهرستان لردگان قرار دارند این در حالی است که این افراد 25 درصد از گروه هدف را تشکیل می‌دهند که به همین منظور مصوب شد تا طرحی برای تعدیل وضعیت ناهنجار توزیع بی‌سوادی تهیه شود تا در آخر ماه جاری با حضور رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در شهرستان لردگان بررسی انجام گرفته و مصوبات لازم صورت گیرد.
ارشادی در زمینه بالا بودن سطح بی‌سوادی در شهرستان لردگان تاکید کرد: بررسی عوامل موثر در سطح سواد این شهرستان به صورت یک کار پژوهشی به یک استاد دانشگاه داده خواهد شد زیرا استان بدون شهرستان لردگان پنجمین استان کشور در بی‌سوادی و با احتساب این شهرستان بیستمین استان کشور است.
وی اظهار کرد: در سرشماری سال 95، در جمعیت 10 تا 49 سال شهرستان لردگان، 17 هزار و 400 نفر بی‌سواد بودند.
ارشادی با بیان اینکه رویکرد جدید استان توسعه مراکز یادگیری محلی است و به دنبال ایجاد انگیزه در سوادآموزان هستیم تا این افراد به مهارت برسند، افزود: تاکنون مجوز 22 مرکز اخذ شده که تقریبا پنج درصد سهمیه مراکز کشور است و به صورت بین‌بخشی اداره می‌شوند.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: اختلاف در تعریف سواد از نظر مرکز آمار و مسئولیت دستگاه یک آسیب برای سوادآموزی است و اگر امروز ماموریت سوادآموزی به عنوان تعریف استاندارد در نظر گرفته شود در شش شهرستان استان در بی‌سوادی مطلق، ماموریت به پایان رسیده است.
ارشادی اضافه کرد: در تعریف مرکز آمار ایران همچنان آمار سنگینی در بی‌سوادی مطرح است که با برنامه و بودجه استان مذاکره و پیشنهاد شد از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنند تا جایگزین روش خوداظهاری در سرشماری شود.
وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد بی‌سوادان استان خانم بوده و در گروه‌های سنی 35 تا 49 سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: در سال جاری یک بانک اسمی و شماره تلفن از بی‌سوادان استان به دست آمد.
ارشادی با اشاره به اینکه اختلاف باسوادی زنان و مردان در کشور 2.8 درصد و در استان 4.5 درصد است، تصریح کرذ: این عدد در شهرستان لردگان 11 درصد است.
وی عنوان کرد: میانگین تحصیلات افراد در کشور 8.4 سال و در استان 7.9 سال یا به عبارتی در پایه هفتم تحصیلی است.
ارشادی گفت: برای افراد آموزش گیرنده سواد آموزی 20 درصد هزینه تشویقی قبولی در نظر گرفته می‌شود اما مشکل در پرداخت در سطح کشور است که باید در یک بانک‌عامل باشد و این بانک در برخی شهرستان‌های استان شعبه‌ ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار