مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با اشاره به 80 سازه خاکی احداث شده در استان، به طور میانگین سالانه بیش از 64 میلیون مترمکعب از نزولات آسمانی کنترل می‌شود، افزود: بیش از 2300 سازه سنگی ملاتی نیز با هدف کنترل روان‌آب، مهار سیل و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در استان ایجاد شده است و در مجموع تمام اقدامات آبخیزداری 200 میلیون‌متر مکعب آب را ذخیره خواهند کرد.
کد خبر: ۶۹۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 23 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی‌مقدم اظهار کرد: امسال برای نخستین بار با دستور مقام معظم رهبری اعتباراتی به منظور اجرای طرح‌‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح کشور اختصاص داده شد که این امر نشان از وجود حساسیت و بحران آب‌ در کشور است و می‌طلبد مسئولان استانی و ملی تاثیرگذار در توزیع اعتبارات در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه سالیان سال است منابع طبیعی فریاد از بین رفتن منابع طبیعی مانند آب، خاک و ... را می‌زند، افزود: 10 سال پیاپی است که کشور و استان با پدیده خشکسالی مواجه شده که این پدیده اقلیمی و خارج از اختیارات انسان بوده و مدیریت ناصحیح در حفظ منابع طبیعی کشور را دچار مشکل کرده است.
محمدی‌مقدم تصریح کرد: استان دارای یک درصد مساحت کشور است و در گذشته 10 تا 11 درصد آب شیرین کشور را تولید می‌کرد اما اکنون دارای روستاهایی است که برای تامین آب آشامیدنی دچار مشکل شدند لذا نیاز است توجه بیشتری به آبخیزداری و آبخوان‌داری شود که متاسفانه در اعتبارات ملی و استانی در این زمینه بسیار قصور شده است.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال جاری 200 میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص دادند، افزود: از این میزان 175 میلیارد ریال به چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شد.
محمدی‌مقدم ادامه داد: با پیگیری انجام شده در مرحله دوم پنج میلیارد و 200 میلیون تومان نیز به این میزان اضافه شد و در مجموع به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری 227 میلیارد ریال به استان اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: در استان برای این اعتبارات 149 پروژه‌ در بخش‌های مکانیکی، بیومکانیک و بیولوژیک تعریف شده که به طور میانگین نزدیک به 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و از استان‌های پیشرو در جذب اعتبارات و انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بوده‌ایم.
محمدی‌مقدم تصریح کرد: خشکسالی پدیده‌ای است که در بسیاری از کشورهای دنیا رخ می‌دهد اما راهکارهایی برای آن در نظر گرفته می‌شود و خسارت‌های این پدیده را کاهش می‌دهند و آن مدیریت ریسک خشکسالی بوده که یکی از اقدامات در این زمینه آبخیزداری و آبخوان‌داری است تا روان‌آب‌ها ذخیره شده و موجب تغذیه دشت‌های زیرزمینی شود.
وی اضافه کرد: در استان حجم نزولات آسمانی در سال‌های ترسالی 9 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است که طبق آمارهواشناسی  چهارمحال و بختیاری به دلیل توپوگرافی (پستی و بلندی) استان نزدیک به 80 درصد از این نزولات از استان خارج شده و به کارون و زاینده‌رود می‌روند که اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری موجب نگهداری آب در بالا دست حوزه خواهد شد.
محمدی‌مقدم عدم ایجاد روان‌آب و سیل، کنترل سیل و جلوگیری از تخریب مخرب آن، تغذیه سفره‌های زیرزمینی را از مزایای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در بالا دست حوزه سدها عنوان کرد.
وی با اشاره به احداث 81 بند خاکی در استان، تاکید کرد: این سازه‌ها در بالادست حوزه سدها ایجاد شده و اجازه خروج آب از استان را نمی‌دهد و به تغذیه سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند اما سازه‌های وزارت نیرو در پایین دست حوزه سدها احداث می‌‌شود.
محمدی‌مقدم تاکید کرد: ارتفاع سازه‌ها (سدهای خاکی) ایجاد شده در استان در بالادست حوزه سدها بیشتر از 13 متر نیست و حجم بسیاری از آب در پشت آنان جمع نشده و در نهایت تشتک بخار ایجاد نمی‌شود و علاوه بر این، بتن به کف و بدنه تزریق نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سدهای خاکی احداث شده در استان دارای 250 هزار متر مکعب تا یک میلیون متر مکعب حجم بسته به وسعت خود هستند و سه برابر ظرفیت خود را به زیر زمین نفوذ می‌دهند زیرا در طول سال سه تا چهار بار پر و خالی می‌شوند.
محمدی‌مقدم با اشاره به 80 سازه خاکی احداث شده در استان، به طور میانگین سالانه  بیش از 64 میلیون مترمکعب از نزولات آسمانی کنترل می‌شود، افزود: بیش از 2300 سازه سنگی ملاتی نیز با هدف کنترل روان‌آب، مهار سیل و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در استان ایجاد شده است و در مجموع تمام اقدامات آبخیزداری 200 میلیون متر مکعب آب را ذخیره خواهند کرد.
وی ادامه داد: اگر 50 درصد حجم نزولات آسمانی که زیر چهار تا پنج میلیارد مترمکعب است در سال‌های ترسالی کنترل شود نیاز کشاورزی، شرب و صنعت استان برطرف خواهد شد.
محمدی‌مقدم پخش سیلاب  را مهم‌ترین و اثربخش‌ترین پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه در منطقه سینی‌برجوی لردگان اجرا شده و در حال حاضر نیز 15 پروژه پخش سیلاب مطالعه و آماده اجرا در مساحت 206 هکتاراست که نیازمند 12 میلیارد و 360 میلیون تومان اعتبار بوده تا کمک بزرگی به کنترل نزولات آسمانی شود.
وی گفت: اثر مستقیم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری روی تولید و اشتغال است و اگر مردم به آگاهی کافی برسند خودشان در این زمینه مشارکت خواهند داشت که تاکنون نیز این‌گونه بوده است حتی خیرین نیز می‌توانند در این زمینه ورود کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار