تابناک چهارمحال وبختیاری- رشد 50 درصدی باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال یکی از دستاوردهای مهم 40 ساله انقلاب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری است.
کد خبر: ۶۹۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 15 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- 53 درصد از جمعیت کشور در سال 55 بیسواد بودند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در هفتم دیماه سال 1358 یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) نهضت سوادآموزی تشکیل شد که با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، با فعالیت‌های مراکز آموزشی نهضت سوادآموزی، بیسوادی در دورترین و محروم ترین نقاط روستایی و حاشیه شهرها تا حدود زیادی ریشه کن شده است.
ریشه کنی بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال در جامعه هدف زن و مرد و رعایت عدالت جنسیتی آموزشی از دستاوردهای فعالیت این نهضت در استان و کشور بوده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: براساس آخرین آمار سرشماری قبل از انقلاب در سال 1355 نرخ باسوادی در گره سنی 6 سال به بالاتر در استان 35 درصد بود.
مرتضی ارشادی افزود: هم اکنون نرخ باسوادی استان در این گروه سنی به 85 درصد رسیده است.
وی گفت: نرخ باسوادی استان در جامعه هدف جمعیت 49 – 10 سال سوادآموزی در قبل از انقلاب 36 درصد بود که طبق آخرین سرشماری سال 95 به 94 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: براساس سرشماری سال 95 از مجموع 947هزار و 763 نفر جمعیت استان 36 هزار نفر براساس خود اظهاری بیسواد بودند که نسبت به سرشماری دوره قبل 14 هزار نفر کاهش داشته است.
ارشادی با بیان اینکه درصد باسوادی مردان استان 96.22 درصد و باسوادی زنان 91.69 درصد است، افزود: اختلاف باسوادی زنان و مردان 4.53 درصد است.
به گفته وی، بیشترین اختلاف باسوادی زنان و مردان در شهرستان لردگان است.
ارشادی افزود: شهرستان سامان با 42 بیسواد در گروه سنی 10 تا 49 سال کمترین میزان بیسوادی در استان را دارد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: سال گذشته 6 هزار و 500 نفر در دوره های سواد آموزی، انتقال و تحکیم شرکت کردند که سهمیه امسال 7 هزار نفر است.
ارشادی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در حوزه ریشه کنی بیسوادی به روز نبودن اطلاعات و آمار جامعه هدف است، افزود: طرح پالایش اسمی بیسوادان با استفاده از ظرفیت سامانه مرکز بهداشت استان به صورت پایلوت در چهارمحال وبختیاری کلید خورد.
ارشادی اظهار داشت: پیش نویس این طرح در استان تهیه و به سازمان نهضت سوادآموزی ارسال شده و از اول آبان ماه سال جاری در استان شروع شده است.
وی به اجرای طرح های تشویقی از جمله توزیع بن سوادآموزی در روستاهای استان برای تشویق سوادآموزان برای شرکت در کلاس های نهضت خبر داد و گفت: این طرح برای دومین سال در استان اجرا می شود و به سوادآموزان 11 میلیون ریال پس از گذراندن دوره و کسب نمره قبولی پرداخت می شود.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان از فعال شدن مراکز یادگیری محلی به عنوان یکی ازبرنامه های این سازمان اشاره کرد و گفت: ارائه آموزش های فنی وحرفه ای از اهداف تشکیل این مراکز است.
ارشادی افزود: در این مراکز علاوه بر آموزش های دوره های سوادآموزی دوره های فنی از جمله خیاطی، کامپیوتر، قالی و گلیم بافی و رشته های مختلف هنری با تفاهم نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان به سوادآموزان ارائه می شود.
وی گفت: این آموزش ها در راستای آموزش سوادآموزان با نیازهای روز و انواع مهارت ها فناوری های نوین ارائه می شود.
ارشادی افزود: هم اکنون آموزش ها با فناوری های نوین همراه شده و آموزش های مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی و آموزش با تبلت در دستور کار قرار گرفته است.
پیش از این مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختیاری پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در استان را بالای 99 درصد اعلام کرده بود.
بهروز امیدی افزود: استان در جذب دانش آموز در مقطع ابتدایی رتبه هفتم کشور را کسب کرده است.
وی گفت: جذب خالص پایه اول استان در سال تحصیلی گذشته 98.57 درصد بوده که رتبه 10 کشور و رتبه 4 را از لحاظ رشد پذیرش داشتیم.
با این حال به برکت نظام جمهوری اسلامی و با گذشت 40 سال از عمر نظام اسلامی ایران می طلبد تا در زمینه ریشه کنی بیسوادی بیش از پیش گام برداشته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار