تابناک چهارمحال وبختیاری- امروزه انواع و اقسام مواد مخدر وجود دارد و متأسفانه بسیاری از آنها در دسترس هستند.
کد خبر: ۶۹۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 12 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سوء مصرف مخدر شیشه منجر به تحریک سلول‌های مغز می‌شود، شخصی که به مصرف شیشه روی می‌آورد در ابتدا علایم بسیار خوبی را تجربه می‌کند اما در ادامه دچار توهم‌های شدیدی می‌شود که او را به ورطه نابودی خواهد کشید.
نصیر حبیبی کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در خصوص آثار سوء مصرف ماده مخدر شیشه، اظهار کرد: آثار سوء مصرف ماده مخدر شیشه دو دوبُعد احساس و هزیان نشان داده می‌شود.
وی افزود: حاصل آثار توهم در احساس، مختل شدن حواس پنج‌گانه و محصول هذیان در فکر، مختل شدن افکار است به نحوی که برای مثال فرد تصور می‌کند توانایی پریدن از ساختمان چند طبقه را دارد.
حبیبی توهم بینایی، شنوایی و لامسه را از انواع توهم در حواس پنج‌گانه عنوان و تصریح کرد: در توهم بینایی  فرد، اطرافیان و اعضای خانواده را به شکل حیوان مشاهده می‌کند و آنان را به قتل می‌رساند.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین آثار سوء مصرف ماده مخدر شیشه توهم بوده اما هذیان و توهم با هم تفاوت دارند و در کنار توهم، هذیان نیز اتفاق می‌افتد که یکی  از آثار هذیان این است که فرد احساس بزرگ منشی دارد و گاها تصور می‌کند تمام نیروهای امنیتی دنیا به دنبال این شخص هستند.
حبیبی با اشاره به اینکه آثار سوء مصرف ماده مخدر شیشه ممکن است در یک مرتبه بروز نکند اما این تصور نیز اشتباه است که مصرف ماده مخدر شیشه برای مرتبه نخست، مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: مصرف طولانی مدت این ماده مخدر عوارض پایدار و بیشتری دارد.
وی در خصوص خطرناک بودن مصرف کنندگان ماده مخدر شیشه بیان کرد: باید افراد مصرف کننده تحت کنترل قرار گیرند و درمان شناختی رفتاری مناسب برای آنان انجام شود.
کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، ادامه داد: برای این افراد و خانواده‌های آنان مداخلات روانشناختی صورت می‌گیرد.
حبیبی با اشاره به وجود کلینیک‌های ترک اعتیاد، خاطرنشان کرد: در کلینیک اقامتی 28 روزه، در یک هفته تا 10 روز سم زدایی برای از میان بردن وابستگی جسمی انجام می‌شود که دردهای جسمانی تقلیل یافته و در 18 روز دیگر نیز روی وابستگی روانی مصرف کننده کار می‌شود اما وابستگی روانی از چند ماه تا چند سال طول می‌کشد و بسیار خطرناک بوده که بایستی مراقبت لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه در استان مصرف مواد مخدر در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر و در سنین 15 تا 64 بوده و میانگین شروع مصرف نیز 23 سال است، گفت: مصرف تریاک در رتبه نخست، هروئین رتبه دوم و شیشه رتبه سوم را در استان به خود اختصاص داده است.
دکترای روانشناسی بالینی اظهار کرد: آسیب‌پذیری خانم‌ها در مصرف مواد مخدر بیشتر است زیرا زن در خانواده نقش محوری و غیر قابل انکاری دارد و مادری که مصرف کننده باشد این را به فرزندان خود تسری خواهد داد و اگر باردار باشد نوزادی معتاد به دنیا خواهد آورد.
وی با اشاره به اینکه افراد مصرف کننده انواع مواد مخدر حاضر هستند همه چیز را از دست داده تا به ماده مخدر دسترسی یابند، تصریح کرد: مصرف مواد مخدر باعث بروز بی‌خوابی، رفتارهای خطرناک، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری و بی‌قراری می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار