تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از خسارت 220 هزار میلیارد ریالی بخش کشاورزی در 6 ماهه نخست امسال به دلیل تغییر اقلیم خبر داد.
کد خبر: ۶۸۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 11 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سید محمد موسوی افزود: این خسارت ها ناشی خشکسالی، سرمازدگی ، گرمازدگی تابستان، بارش های مختلف، تگرگ و سیل است.
به گفته وی، 90 درصد از این خسارت و مخاطرات بخش کشاورزی مربوط به خشکسالی و سرما زدگی است.
تغییر اقلیم (Climate change) یا تغییرات آب و هوایی به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می‌شود، تغییراتی که برای یک دوره طولانی مدت دوام می‌آورند.
براین اساس و به عقیده کارشناسان، کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیمی سازمان ملل (UNFCCC)، تغییر اقلیم را به صورت تغییرات آب و هوایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت‌های انسانی نسبت دارند و ساختار اتمسفر زمین را در سراسر جهان تغییر می‌دهند، تعریف می‌کند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، در ادامه این گفت در پاسخ به سوال ایرنا که میزان خسارت بارندگی اخیر در شمال کشور چه میزان بوده است؟ افزود: ارزیابی نهایی این سیلاب و بارندگی در حال انجام است و بیشترین میزان خسارت سیل در بخش فرسایش خاک، اراضی شیب دار کنار رودخانه ، بخش زراعت و باغات بوده است.
موسوی تصریح کرد: تغییرات بارندگی در برخی از ایستگاه های هواشناسی برابر 50 درصد بود، که زمان کوتاه این بارش ها، باعث ایجاد خسارت شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی درباره خسارت ریزگردها در بخش کشاورزی نیز گفت: در خصوص پدیده ریزگردها مطالعات عمیقی در دست بررسی است ، تا جنبه های ارزیابی ناشی از خسارت در بخش های مختلف کشاورزی انجام شود.
موسوی تاکید کرد: پدیده ریزگردها، تعریق و تبخیر و فتوسنتز ، جذب نور و سایر مباحث اکولوژیکی گیاه را با چالش روبرو می کند .
وی، در خصوص کمیت اثرگذاری پدیده ریزگردها در بخش کشاورزی ایران اظهار داشت: گزارش کلی در استانهایی که با پدیده ریزگردها مواجه شده اند،دارای بین 20 تا 30 درصد افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص برنامه مدیریت مخاطرات این بخش توضیح داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی یک فرصت را برای بیمه کردن تمامی محصولات کشاورزی را فراهم کرده است.
به گفته وی، از محل ماده 10 و 12سازمان مدیریت بحران کشور 10هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص می یابد.
موسوی ادامه داد: امسال 500 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت و تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر به سازمان امور عشایری کشور اختصاص یافته است.
وی گفت: امسال دولت 400میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شرب مناطق عشایرنشین کشور تخصیص داده است.
موسوی، یکی از راهکاری اساسی دولت دوازدهم برای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی را امهال تسهیلات بانکی بخش کشاورزی ناشی از خسارت غیر مترقبه عنوان کرد و گفت: اصلاحیه این طرح بزودی در هیات دولت مطرح می شود.
پدیده ریزگردها یک دهه است که برخی از استانهای کشور را با چالش همراه کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار