تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس کمیسیون بانوان کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: هرچه حداقل سن ازدواج دختران کاهش یابد، نوعی خشونت علیه آنان صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۸۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 09 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- رقیه کیانی  اظهار کرد: طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال، ازدواج دختران 13 تا 16 سال و پسران 16 تا 18 سال با مجوز دادگاه از مجلس رای اعتماد گرفته است اما هنوز در فیلتر شورای نگهبان قرار دارد تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: در مواردی که نیاز به مجوز دادگاه است براساس مصلحت زوجین، شرایط جسمی و روحی آنان، مشخص خواهد شد که  آیا زوجین قابلیت ازدواج دارند یا خیر.
کیانی در زمینه ازدواج دختران و پسران با افرادی که اختلاف سنی زیادی با آنان دارند، گفت: این ازدواج نیز خلاف قانون نیست اما به لحاظ روانشناختی تبعات خاص خود را دارد زیرا باید تناسب سنی در ازدواج رعایت شود.
وی ادامه داد: به نظر بسیاری حقوق‌دانان هرچه حداقل سن ازدواج دختران کاهش یابد، نوعی خشونت علیه آنان صورت گرفته است.
کیانی با بیان اینکه ازدواج در سنین پایین برای پسران و به ویژه برای دختران یک آسیب محسوب می‌شود و در هر جامعه‌ای حداقل سن ازدواج دختران افزایش یابد، نشان از پیشرفت اجتماعی جامعه است، تاکید کرد: به طور قطع دخترانی که در شرایط بهتر با رشد فکری و سن مناسب ازدواج می‌کنند، در زندگی آینده خویش موفق‌تر هستند و این امر به سلامت روح آنان و در نهایت نشاط جامعه کمک خواهد کرد زیرا دختران مادران آینده هستند و مادران نقش موثری در نشاط خانواده و جامعه دارند.
وی بیان کرد: در برخی موارد به دلیل عقب ماندگی فرهنگی ازدواج غیررسمی میان زوجین صورت می‌گیرد که به دلیل عدم ثبت رسمی، مشکلاتی برای آنان به وجود می‌آورد و قانون برای ازدواج‌هایی که ثبت قانونی نشوند مجازات تعیین کرده است.
کیانی خاطرنشان کرد: مخالفان طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران معتقد هستند که کاهش سن تن‌فروشی در دختران نشانه این است که سن بلوغ جسمی دختران پایین آمده که این امر تصوری اشتباه و یک سو نگاه کردن به این مهم است درحالی که باید به شکل ریشه‌ای به دنبال علت این آسیب اجتماعی بود چه بسا که در مواردی فقر، مشکلات خانوادگی و ... از دلایل این آسیب باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار