تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی تولیدی در استان های مختلف کشور باید برند سازی شود تا بتوان آن را گسترده از زمان حاضر در بازارهای جهانی ارائه کرد.
کد خبر: ۶۷۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 14 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- محمد خیاطیان تاکید کرد: هر استان باید در حوزه صنایع دستی دارای یک نشان مشخص و نمونه در صنایع دستی باشد.
وی افزود: تا زمانی که استان های کشور در بخش تولید صنایع دستی وارد برندسازی نشوند، حرفی برای گفتن در بازارهای داخلی و خارجی ندارند.
خیاطیان تصریح کرد: برندسازی محصولات صنایع دستی استان ها در افزایش تولیدات، رونق بازار، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، فروش بیشتر و ارتقای درآمد صنعتگران صنایع دستی تاثیر مستقیم دارند.
صنایع دستی سال گذشته بیش از 281 میلیون دلار صادرات بدون در نظر گرفتن فروش زیورآلات داشته است.
همچنین با در نظر گرفتن 250 میلیون دلار صادرات چمدانی در سال 1396 سهم صنایع دستی از صادرات کشور به 500 میلیون دلار رسیده که بزعم معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تا 2 میلیارد دلار ظرفیت افزایش دارد.
در نیمه نخست امسال 9 هزار و 150 کیلوگرم انواع تولیدات نمدی چهارمحال و بختیاری به ارزش 41 میلیارد و 170 میلیون ریال به خارج از کشور صادر که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 4 هزار و 220 کیلوگرم بود، رشد 116.82 درصدی داشته است.
صادرات نمد چهارمحال و بختیاری تا سال قبل به ایالات متحده آمریکا انجام می شد که امسال نخستین بار این تولیدات به کشور سوئد نیز صادر شد.
در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و به تایید رسید.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.
هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است.
سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.
محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین تولید می شود که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
برخی تولید کنندگان نمد چهارمحال و بختیاری تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار