تابناک چهارمحال وبختیاری- پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری زمان مراجعه به پزشک را موضوعی مورد توجه در سرماخوردگی دانست و گفت: بسیاری افراد قبل از آغاز سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنند در صورتی که برخلاف تصور رایج، راه جلوگیری از ورود بیماری به بدن با خوردن دارو، یک تصور کاملا اشتباه است.
کد خبر: ۶۷۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴ 10 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- فرزاد مردانی با اشاره به شیوع سرماخوردگی در فصل سرد سال، اظهار کرد: سرماخوردگی یکی از انواع عفونت‌های تنفسی است که بر دو نوع است.
وی با بیان اینکه قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل دهان، حلق و حنجره و لوزهها و قسمت تحتانی دستگاه تنفسی شامل ریه، برونش‌ها و نایژه‌ها است، افزود: براساس طبقه‌بندی فوق بیماری‌های مربوط به قسمت‌های فوقانی و تحتانی دستگاه تنفسی با هم تفاوت دارند.
مردانی تصریح کرد: بیماری‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی اعم از سرماخوردگی، عفونت‌های حلق وحنجره و لوزه‌ها و بیماری‌های قسمت تحتانی دستگاه تنفسی همچون برونشیت، پنومونی(ذات‌الریه ) و... است.
وی تاکید کرد: در مراجعات سرپایی به مراکز درمانی عمدتا با سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های حلق و حنجره  مواجه هستیم و در مراجعات بیمارستانی که بیمار بستری می‌شود با عفونت‌های حاد و غیرقابل کنترل در درمان سرپایی مثل پنومونی‌های پشرفته روبرو می‌شویم.
مردانی با بیان اینکه سرماخوردگی یک التهاب گذرا به مدت چند روز است، خاطرنشان کرد: این به معنای شرایطی است که  بیمار در آن دارای علائم آبریزش، خارش گلو و درد گلو است و اگر به درستی شناخته شود با حداقل دارو به آرامی برطرف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار سالیانه سازمان جهانی بهداشت، بزرگسالان طی یک‌سال چهار تا شش مرتبه و کودکان شش تا هشت مرتبه یا کمی بیشتر به سرماخوردگی مبتلا شوند.
مردانی با اشاره به اینکه سرماخوردگی عمدتا در فصل‌های پاییز و زمستان رخ می‌دهد، تصریح کرد: علائم سرماخوردگی مشابه بسیاری از بیماری‌ها است لذا تفکیک بین انواع عفونت‌ها به نحوه تشخیص پزشک بستگی دارد زیرا به عنوان مثال در اطفال در مواردی همچون قرار گرفتن یک جسم خارجی در مسیر هوایی بینی علائمی مانند اشک ریزش، تب و بی‌قراری که از نشانه‌های سرماخوردگی است، مشاهده می‌شود.
وی زمان مراجعه به پزشک را نیز موضوعی مورد توجه دانست و گفت: بسیاری افراد قبل از شروع سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنند در صورتی که برخلاف تصور رایج، راه جلوگیری از ورود بیماری به بدن با خوردن دارو، یک تصور کاملا اشتباه است.
مردانی گلو درد، خشکی و خارش گلو، آبریزش بینی، اشک ریزش، بی‌قراری و احساس درد  کوفتگی بدن را از علائم سرماخوردگی عنوان کرد و افزود: بسته به نوع سرماخوردگی، سن، جنسیت، مقاومت بدن افراد و مصرف داروهای مزمن به دلیل بیماری مزمن دیگری در فرد، این علائم کم یا زیاد می‌شوند.
پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اگر فردی به بیماری آسم یا روماتیسم مبتلا باشد علائم سرماخوردگی تشدید خواهد شد.
وی بیان کرد: سرماخوردگی‌هایی که گاها به صورت اپیدمی رایج می‌شوند به دلیل عدم رعایت راه‌های انتقال آن عفونت ویروسی است همانند زمان برگشت زائران از سفرهای زیارتی که توصیه می‌شود در این مواقع از بوسیدن و دست دادن و حتی صحبت کردن از نزدیک با این افراد، پرهیز کنند.
مردانی تمیزکردن سطوحی که گروه‌های در معرض آسیب، بیشتر با آن سر و کار دارند به شکل مرتب و هر روزه، شستن مداوم دست‌ها در طی روز چند بار با صابون را برخی از راه‌های مهم جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: باید مراقب گروه‌های پرخطر اعم از نوزادان، کودکان و سال‌خوردگان بود و اگر از وجود سرماخوردگی اپیدمی در مکانی مطمئن هستیم، بهتر است این گروه‌ها را از آن مکان دور کنیم.
مردانی تاکید کرد: سرماخوردگی ممکن است در اثر عدم رعایت اصول انتقال به همان صورت اولیه نباشد و موجب بروز عوارض بسیار شدید در گروه‌های حساس شود.
وی گفت: در این فصل به دانش‌آموزان توصیه می‌شود هنگام بروز سرماخوردگی شدید از شرکت در کلاس‌های مدرسه خودداری کنند و از ماسک استفاده کنند.
پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برخی افراد در درمان‌های خودسرانه سرماخوردگی مستقیما از‌ آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند که کاری خطا است و باید دارو برحسب نیاز توسط پزشک تجویز شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار