مدیر اداره نظارت بر مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختياری :
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر اداره نظارت بر مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختياری با اشاره به اینکه مشروبات الكلی يكی از قديمی‌ترين مخدرها و جزء مواد اعتيادآور است، گفت: کوری، سرطان و مرگ عوارض ناشی از مسمومیت با الکل است.
کد خبر: ۶۷۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 28 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری؛ حمیده رضوی با اشاره به اینکه علایم اولیه مسمومیت‌های خفیف تا متوسط الکلی در بیمار به صورت ناگهانی طی نیم تا چهار ساعت رخ می‌دهد، گفت: این علایم شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی و خواب آلودگی، عدم تعادل، از بین رفتن خویشتن‌داری، درد شکمی، تهوع و استفراغ، سردرد و اشکال در بینایی است و معمولاً بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی‌کنند.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علایم مسمومیت حاد با متانول ساعت‌ها (حدود ۶ تا ۲۴ ساعت) بعد از مصرف بروز می‌کند، افزود: این مسمومیت می‌تواند منجر به از کار افتادن چندین ارگان بدن به طور همزمان و به صورت افت فشار خون، تغییرات ریتم قلبی، تشنج، کما و التهاب پانکراس در بیمار دیده شود.
وی اضافه کرد: مسمومیت با متانول در چشم منجر به بروز علایمی مانند گشاد شدن مردمک و التهاب عصب بینایی می‌شود و به شکل تاری دید، اختلال در شناسایی و تشخص رنگ‌ها، دید برفکی و حتی کوری کامل ادامه پیدا می‌کند.
رضوی ادامه داد: عوارض حاد مصرف بالای الکل مانند سرخوشی، اختلال در تکلم، تلوتلو خوردن، خواب آلودگی، استفراغ، اسهال، اختلال در بینایی، افزایش زمان عکس‌العمل‌های فردی، از بین رفتن تفکر منطقی، کاهش سطح هوشیاری و از دست رفتن حافظه است، شدت این عوارض بسته به میزان مصرف و شرایط فیزیکی فرد مصرف‌کننده متفاوت است.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف طولانی مدت الکل مشکلات زیادی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات کبدی، بیماری‌های گوارشی، آسیب به سلول‌های عصبی، مشکلات جنسی، کم خونی، ایجاد اختلالات دائمی در عملکرد مغز، سوءتغذیه و سرطان را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار دقیق از مسمومیت‌های منجر به فوت ناشی از الکل وجود ندارد ولی متأسفانه سالانه حدود ۱۰۰ فوت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور رخ می‌دهد که اغلب این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.
رضوی با اشاره به اینکه عمده گروه اصلی سنی که در جامعه به مصرف مواد مخدر و الکل گرایش دارند، جوانان هستند، اضافه کرد: بر اساس یک باور غلط در این گروه، الکل جزء ترکیبات مخدر در نظر گرفته نمی‌شود، درصورتیکه مشروبات الکلی یکی از قدیمی‌ترین مخدرها و جزء مواد اعتیادآور است.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دلیل عوارض غیرقابل بازگشت مسمومیت‌ها از جمله مسمومیت با متانول و مشروبات الکلی دست‌ساز و فرصت کوتاهی که فرد مسموم برای نجات از مرگ یا کوری دائمی در اختیار دارد، توصیه می‌شود ضمن ممانعت از سوءمصرف این دسته از مواد، فرد مسموم هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی اعزام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار