مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی کودکان سه تا شش سال از امروز در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۷۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 28 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- محمد میرزایی با اشاره به اجرای طرح‌های پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی از امروز در سطح استان، اظهار کرد: در کشور ما از هر 1000 تولد حدود 300 نفر با افت شنوایی به دنیا می‌آیند که بخش عظیمی از آن‌ها با کمک برنامه غربالگری شنوایی نوزادان که در کلیه بیمارستان‌ها انجام می‌شود شناسایی شده و مابقی آن با کمک طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال شناسایی می‌شوند.
وی افزود: از آنجایی که افت‌های شنوایی می‌توانند بر رشد زبان و گفتار و موفقیت در مدرسه تاثیر بگذارند بنابراین لازم است هرچه زودتر این کودکان شناسایی و درمان شوند.
میرزایی شناسایی مواردی که در غربال بدو تولد از حلقه پیگیری به دلایل مختلف مفقود شده‌اند از اهداف اجرای طرح غربالگری شنوایی کوکان سه تا پنج سال عنوان کرد.
وی تصریح کرد: یک سری از افت‌های شنوایی دیر آغاز هستند و در بدو تولد قابل شناسایی نیستند و از طرفی در سن پیش دبستانی عفونت‌های گوش میانی شایع است که اگر درمان نشده و مزمن شوند باعث افت شنوایی می‌شوند، با اجرای طرح غربالگری شنوایی این موارد شناسایی و به متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان ارجاع داده می‌شوند که این مهم از دیگر اهداف اجرای طرح است.
میرزایی تاکید کرد: امسال این طرح در سه شهرستان شهرکرد، فارسان و بروجن اجرا خواهد شد که مکان انجام این طرح در کلیه مهدهای کودک این شهرستان‌ها است.
وی بیان کرد: سال گذشته این طرح در 23 مهد کودک شهر شهرکرد به صورت پایلوت انجام شد که حدود 638 کودک غربال شدند و تعداد 65 کودک با افت شنوایی و یا جرم گوش شناسایی و به متخصص گوش و حلق و بینی و یا توانبخشی برای درمان ارجاع داده شدند.
میرزایی اظهار کرد: همچنین کلیه پرسنل این مهدهای کودک به صورت رایگان تست شنوایی شدند و امسال نیز کلیه پرسنل مهدهای کودک که در طرح شرکت می کنند به صورت رایگان تست خواهند شد.
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم نیز با هدف کشف و مداخله بهنگام در اختلالات بینایی در کودکان اجرا می‌شود، تصریح کرد: سن طلایی تشخیص تنبلی چشم قبل از شش سالگی است.
میرزایی اضافه کرد: برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله از اول آبان ماه همزمان با سراسر کشور در مراکز پیش دبستانی، مهدکودک‌ها و پایگاه‌های ثابت و سیار ادارات بهزیستی در سراسر استان نیز به مرحله اجرا در می آید.
وی ادامه داد: برنامه غربالگری تنبلی چشم در سال گذشته برای حدود 52 هزار کودک در استان اجرا شد و امسال نیز در برای کودکان سه تا شش سال شامل متولدین نیمه دوم سال 91 تا پایان اسفند 94 اجرا می‌شود.
میرزایی با اشاره به اینکه پوشش 90 درصدی این برنامه در سال گذشته در استان، گفت: در برنامه غربالگری بینایی کودکانی که مشکوک شناخته می‌شوند به مراکز تخصصی بینایی ارجاع داده شده و خدماتی که به آنان ارائه می‌شود کاملا رایگان است و همچنین کودکانی که نیاز به عینک و درمان جراحی داشته باشند کمک هزینه دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه تعداد کودک غربال شده در سال گذشته 51 هزار و 948 نفر بوده است، خاطرنشان کرد: تعداد کودکی که مشکوک شناسایی شده نیز چهار هزار و 72 نفر بود که دو هزار و 577 کودک بیمار بودند و از این تعداد نیز به 320 کودک کمک هزینه عینک و به شش کودک کمک هزینه عمل جراحی داده شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار