تابناک چهارمحال وبختیاری- استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان نمی تواند بیکارترین استان کشور باشد، از مرکز آمار ایران خواست در این زمینه بررسی دقیقی با جامعه آمار گسترده تری صورت گیرد و درباره آن اطلاع رسانی کند.
کد خبر: ۶۷۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 27 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- اقبال عباسی در نشست با رئیس مرکز ملی آمار ایران تصریح کرد: در حالی که در بهار امسال نه بخش کشاورزی استان تعطیل بود، نه تعداد واحدهای صنعتی و معدنی نسبت به گذشته کاهش یافته است و حتی فصل بهار فصل کاری استان نیز بود، اما چگونه است نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری بالاترین نرخ در کشور اعلام شده است.
وی تصریح کرد: در حالی ما بعنوان بیکارترین استان کشور معرفی شدیم که برخی از کارشناسان اعلام می کنند درصد بیکاری در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان بالاتر از چهارمحال و بختیاری است.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار امسال با 22.8 درصد در رده نخست بیکاری کشور قرار گرفت.
به گفته عباسی، بخش عمده ای از فعالیت مردم در حوزه کشاورزی و دامپروری است و امسال نیز تا حدودی فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری مانند سالهای قبل بود، پس چگونه ممکن است نرخ بیکاری در این استان افزایش یافته است.
استاندار چهارمحال و بختیاری به تورم نقطه به نقطه در این استان نیز اشاره کرد و افزود: در شهر رشت مرکز استان گیلان هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی حضور می یابند که این باعث افزایش تقاضای کالا در این استان می شود، حالا کارشناسان اقتصادی سوال می کنند که چگونه تورم نقطه ای در چهارمحال و بختیاری از گیلان که تقاضای کالا در آن زیاد است، بالاتر می شود.
عباسی یادآور شد: از سوی دیگر نرخ مشارکت که در افزایش نرخ بیکاری نیز اثرگذار است در آمار چهارمحال و بختیاری دیده نشده است، با این حال این استان بیکارترین استان کشور اعلام می شود، ضمن آنکه براساس نظر صاحب نظران اقتصادی، چهارمحال و بختیاری نمی تواند بیکارترین استان کشور باشد.
به گفته وی، سرعین اردبیل 5 هزار نفر جمعیت دارد که گفته می شود سالانه 10 میلیون نفر به این منطقه رفت و آمد دارند، حالا در زمستان که سرعین با استقبال گردشگران مواجه نیست، چگونه اردبیل در میانه جدول اشتغال و چهارمحال و بختیاری به عنوان بیکارترین استان معرفی می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تجربیاتش در حوزه های برنامه ریزی، بودجه و آمار ادامه داد: گاهی اعلام می شود که فرمها براساس استانداردهای جهانی یا به صورت خود اظهاری پر می شود، اما در نهایت این فرمها باید به صورت دقیق و علمی مورد ارزیابی قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی آمار ایران نیز گفت: حوزه آمار جزو مظلوم ترین و پرکارترین بخش های اجرایی در کشور به حساب می آید.
امیدعلی پارسا در این نشست افزود: تورم نطقه ای به صورت یک ماهه معدل گیری می شود و باید برای رسیدن به تورم رسمی تورم 12 ماه امسال با تورم مدت مشابه سال قبل معدل گیری شود.
به گفته وی، اختلاف در قیمت کالا براساس تورم نقطه ای بین استانها وجود دارد ولی ممکن است رشد قیمت در یک استان بیشتر از استان دیگر باشد.
پارسا در خصوص تورم رسمی کشور نیز گفت: افزایش نسبی متوسط قیمت همه کالاها و خدمات مصرفی تمام خانوارهای کشور تورم نامیده می شود و مراکز آمار در تمامی کشورها می کوشند به صورت ماهانه با استفاده از استانداردهای بین المللی (اجماع دانش و خرد تخصصی بشر) قابل اعتمادترین برآورد از این متغیر کلیدی اقتصادی را ارائه دهند.
چهارمحال و بختیاری با جمعیت حدود 974 هزار نفر در سالهای اخیر به عنوان یکی از بیکارترین مناطق کشور معرفی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار