تابناک چهارمحال وبختیاری- چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا از سطح دریا، یکی از بهترین نقاط برای تمرینات ورزشی بویژه سوارکاری در کشور است.
کد خبر: ۶۷۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ 22 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- در این بین رشته ورزشی سوارکاری نیز یکی از رشته های است که می تواند از این نعمت خدادادی برخوردار باشد.
سالها پیش کارشناسان بین المللی سوارکاری که به شهرکرد سفر کرده بودند، اعلام کردند اسبهای عرب و تروبرد موجود کشورهای حوزه خلیج فارس را می توان در چهارمحال و بختیاری نگهداری و پرورش داد.
به گفته آنان، به دلیل ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا، میزان نفس گیری و گردش خون در بین اسب های کورس در چهارمحال و بختیاری از نقاط دیگر خاورمیانه بهتر است و مالکان اسب ها در کشورهای حوزه خلیج فارس، اسب های خود را در چهارمحال و بختیاری پرورش دهند.
باشگاه های ورزشی سوارکاری در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در یکی دو دهه گذشته رشد یافته اند و علاوه بر ایجاد اشتغال موفق به تولید نژاد اسب های دره شوری با کیفیت نیز شده اند.
مردم چهارمحال و بختیاری از نظر تبارشناسی سرزمینی و جغرافیایی ،با اسب و برنو آشنایی دیرینه دارند و اسب در این سرزمین از گذشته تا کنون شناخته شده است.
چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن آب و هوایی متنوع اقلیمی، از نظر داشتن سوارکاران مهار و پرورش اسب های اصیل ایرانی یکی از مناطق نادر کشور است.
وجود مرغزارها، مراتع و کوهستان های مرتفع و همچنین زندگی عشایر در این استان، پرورش اسب و سوارکاری را جلوه ای ویژه بخشیده است.
داشتن اسب و تفنگ از قدیم در بین عشایر استان چهارمحال و بختیاری، یک افتخار بزرگ محسوب می شد و به همین دلیل سوارکاری در بین مردان و زنان ایل بختیاری یک هنر ملی بوده است.
به دلیل ارتفاع مناسب استان چهارمحال و بختیاری از سطح دریا و هوای سرد، اسب های پرورش یافته در این استان از توانمندی بالا و قدرت مناسبی برای حضور در مسابقات برخوردارند و این استان به دلیل وجود شرایط مناسب آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا، یکی از استان های مستعد برای نگهداری اسب در منطقه می تواند باشد.
از این رو پرورش اسب در چهارمحال و بختیاری نیز چند سالی است به صورت باشگاهی یا خانگی انجام می شود و گاهی قیمت این اسب ها از 100میلیون ریال فراتر می رود.
اسب های چهارمحال و بختیاری بیشتر از نژاد دره شوری است که در ایل قشقایی کاربرد فراوان داشته است و گاهی با نژاد بومی اختلال شده است.
رئیس سابق هیات سوارکاری چهارمحال و بختیاری می گوید: رشته سوارکاری در چهارمحال و بختیاری قدمت دیرینه دارد و اسب در این سرزمین تاریخی نقش مهمی در زندگی مردم داشته است.
فریدون رییسی دهکردی در این باره می افزاید: سال ها پیش که به همراه مرحوم پدر برای کار طبابت به منطقه برف گیر کوهرنگ می آمدند این سرزمین اسب های فراوانی داشت.
به گفته وی، زیبا سواری و سوارکاری از هنرهای رایج سوارکاران مردم سرزمین بختیاری در کوهرنگ بود که امروز کمتر این هنر رواج دارد.
وی گفت: متاسفانه داشتن اسب ، امروزه به دلیل توسعه زندگی ماشینی کاهش یافته است و امید است دوباره اسب داری و سوارکاری در این سرزمین احیا شود.
کارشناسان می گویند: چهارمحال و بختیاری یکی از مستعدترین استان های کشور در رشته سوارکاری است و با ایجاد زیرساخت های لازم این استان می تواند قطب اصلی سوارکاری کشور شود.
هم اکنون بیش از 8 باشگاه سوارکاری با بیش از 200 راس اسب شناسنامه دار در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
هم اکنون یک هزار راس اسب از نژادهای ˈعربˈ، ˈکردˈ، ˈتروبردˈ ، ˈدوخونˈ و ˈنژاد محلیˈ در این استان به صورت شناسنامه دار وجود دارد.
افرادی که به دنبال تفریح سالم هستند، فارغ از زندگی ماشینی و کلان شهرنشینی خود، ساعاتی را در دشت های این استان،به ورزش مفرح سوارکاری با موجود نجیبی چون اسب سپری می کنند.
اما این رشته می تواند در ایجاد اشتغال نیز نقش آفرین باشد چه اینکه با ایجاد هر باشگاه سوارکاری برای 3 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود.
رئیس فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی می گوید: چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط آب و هوای مناسب می تواند یکی از مهمترین نقاط برای پرورش اسب در کشور باشد.
مسعود خلیلی افزود:یکی از رشته های ورزشی سوارکاری که این استان می تواند در آن نقش آفرین باشد سوارکاری هنرهای رزمی است که باشگاه های در این زمینه می توانند برنامه ریزی کنند و فدراسیون سوارکاری نیز از آن حمایت خواهد کرد.
رئیس فدراسیون سوارکاری، توسعه سه رشته استقامت، هنرهای رزمی و جشنواره زیبایی اسب را از مهمترین برنامه استانها در این رشته عنوان کرد و گفت: این در رشته هنرهای رزمی با اسب قهرمان جهان است و امسال نیز ایران میزبانی این رشته را برعهده خواهد داشت و سهم چهارمحال و بختیاری در هنرهای رزمی سوارکاری باید بیش از گذشته باشد.
رئیس فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران گفت:اقدامات لازم برای ثبت جهانی 4 نژاد اسب ایرانی از سوی این فدراسیون اجرایی شده است و نژاد دره شوری نیز یکی از اسبهای است که برای ثبت جهانی آن اقدام شده است.
به گفته وی، میکروچیپ های نمونه برداری شده از نژاد اسب های چهارمحال و بختیاری برای ثبت به آزمایشگاه مراجع در خارج از کشور ارسال شده است و اکنون دو کتاب تبارنامه اسب ایرانی نیز آماده انتشار است.
وی، در خصوص علت دیرکرد جواب میکروچیب های ارسالی از چهارمحال و بختیاری به فدراسیون نیز گفت: میکروچیب های استانها به دانشگاه کنتاکی آمریکا ارسال و هزینه آن نیز به این دانشگاه پرداخت شده است و این دانشگاه منتظر رفع موانع برای ارسال جوابیه میکروچیب هاست.
البته کشش (جفت گیری) نژاد اسب ها این روزها یکی از گرانترین بخش های پرورش اسب در ایران است که گاهی هر کشش 200میلیون ریال هزینه دارد.
رئیس فدراسیون سوارکاری درباره این قیمت می گوید: در باشگاهها ممکن است این قیمت وجود داشته باشد و نمی توان با آن مخالفت کرد چرا که این قیمت در قیمت نهایی کره اسب اثرگذار است و گاهی یک کره اسب تا 3میلیارد ریال خرید و فروش می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز این استان را یکی از استانهای مستعد برای رشته سوارکاری دانست و گفت: از طرحهای اشتغالزا در حوزه پرورش اسب حمایت می شود.
حمید کریمی افزود: طرح های اشتغالزا در حوزه پرورش اسب برای دریافت تسهیلات بانکی به کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری معرفی می شود.
حمید کریمی افزود: وجود باشگاه های سوارکاری، وجود نژاد اسب دره شوری و سوارکاران مستعد می تواند این استان به یکی از پایگاه های مهم رشته سوارکاری تبدیل کند.
هم اکنون بیش از 200 راس اسب ورزشی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در سالهای گذشته مسابقات کورس به صورت فصلی برگزار می شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار