تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: پرندگان زمستان‌گذر مهاجرت خود را به تالاب‌های استان آغاز کردند.
کد خبر: ۶۶۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ 09 October 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی با اشاره به افزایش حضور پرندگان در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری‌ها در اواخر تابستان امسال حدود 30 هزار قطعه پرنده در این تالاب‌ها زیست می‌کردند که با ورود پرندگان مهاجر در حال حاضر بیش از 40 هزار قطعه پرنده‌ آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های چغاخور و گندمان زمستان‌گذرانی خود را شروع کردند.
وی افزود: کوچ پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه از زیستگاه‌های کشورهای آسیای میانه و منطقه سیبری به تالاب‌های استان آغاز می‌شود که پرندگان آبزی شامل خوتکا، انواع اردک‌ها، کشیم‌ها و چنگرها و کنار آبزی مانند حواصیل، اگرت‌ها و لک‌لک‌ها از جمله گونه‌های پرندگان مهاجر در استان هستند.
احمدی تصریح کرد: این پرندگان از 10 مهرماه سال جاری تعدادشان بیشتر شده و در حال افزایش هستند و خوتکا، حواصیل و لک‌لک‌ها از پرندگان پیش قراولی هستند که تالاب‌های استان را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کردند.
وی با بیان اینکه شکار پرندگان در تالاب‌های این شهرستان ممنوع است، تأکید کرد: در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. 
احمدی در پایان وضعیت مناسب اقلیمی و وجود آب در تالاب‌ها نسبت به سایر تالاب های منطقه را از جمله دلایل افزایش پرندگان مهاجر در این استان دانست.
تالاب بین‌المللی گندمان با یک‌هزار و 70 هکتار وسعت و دو هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.
تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با مساحت دوهزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و 65 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار