تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است مردم و مسئولان بحران کم‌آبی و خشکسالی را درک کنند.
کد خبر: ۶۴۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 21 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شاهرخ پارسا در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: صدور پیش‌بینی و پایش وضعیت جوی  از مهم‌ترین وظیفه‌های سازمان هواشناسی است که به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر تنها سلامتی پرواز هدف سازمان هواشناسی نیست بلکه در طیف بسیار گسترده‌ای از جمله امنیت کشور، محیط زیست، امنیت مواد غذایی، تولید و توزیع انرژی، مدیریت منابع آب، معماری، شهرسازی، حفظ آثار باستانی، خدمات خود را به منظور بهبود شرایط اقتصادی انجام ارائه می‌دهد.
پارسا با اشاره به ارتباط این سازمان با گستره وسیعی از کاربران، بیان کرد: تولید داده و محصول از دیدگاه توسعه هواشناسی کاربردی به منظور کیفیت و کمیت داده‌ها و محصولات کاربران نهایی بررسی شده تا در حد امکان نیاز‌های کابران برآورده شود.
مدیرکل هواشناسی استان گفت: انجام مطالعه هواشناسی، اقلیم‌شناسی، شناخت پدیده‌های جوی‌، صدور پیش‌آگاهی پدیده‌های جوی در مقاطع مختلف زمانی از دیگر برنامه‌های این سازمان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه، ارتقا، تهیه و بهینه‌سازی سامانه‌ای پایش و  سنجش هواشناسی، طراحی، ایجاد و توسعه سامانه‌های پردازشی، فناوری اطلاعات و ارتباطات هواشناسی، ارتقای سامانه‌های اطلاع رسانی و ارئه محصولات عمومی و تخصصی هواشناسی، توسعه و ارتقای سامانه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی اقلیمی و جوی، هشدار سریع و پژوهش، آموزش و طراحی و توسعه آزمایشگاه‌های هواشناسی از برنامه‌های اجرایی این سازمان است.
پارسا از حدود 70 ایستگاه هواشناسی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 70 ایستگاه هواشناسی پایش وضعیت جوی را در استان انجام می‌دهند.
مدیرکل هواشناسی استان ایستگاه هوانشاسی فرودگاهی، ایستگاه سمیتریک، ایستگاه تشعشع‌سنجی، اقلیم شناسی، باران سنجی، را از انواع ایستگاه‌های هواشناسی در استان عنوان کرد و گفت: ایستگاه فرودگاهی علاوه بر ارائه خدمات در حمل و نقل هوایی، پایش جوی مرکز استان را نیز انجام می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: پنج ایستگاه سمیتریک در استان و دو ایستگاه هواشناسی کشاورزی در فرخشهر و سامان
به صورت شبانه‌روزی  و ساعتی وضعیت جوی و وضعیت باغات را بررسی می‌کند.
پارسا با اشاره به اینکه کشور بر روی یک کمربند خشک و نیمه خشک قراردارد، تصریح کرد: از سال زراعی 87-86 گرفتار خشکسالی مستمر و پی‌در‌پی شدیم، و تا کنون این وضعیت ادامه دارد.
مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه میانگین بارش سالانه استان 580 میلی‌متری است، گفت: تجمیع کمبود بارش طی ده سال گذشته تا امروز در سطح استان 1300 میلی‌متر بوده است.  
پارسا با اشاره به اینکه در گذشته بیش از 65 درصد بارش‌ها به صورت برف بوده،خاطرنشان کرد: طی دو دهه اخیر عمده بارش‌های استان از برف به باران تبدیل شده است و بارش برف به کمتر از 20 درصد رسیده است.
وی در ادامه بیان کرد: از دهه 70 در گزارشات وضعیت کمبود بارش  پیش‌بینی شده بود و  سازمان هواشناسی، هشدار روند کاهشی بارش را به خصوص برای مناطق زاگرس مرکزی داده بود اما با این حال آحاد مردم و مسئولان وضعیت فعلی را باور ندارند.
مدیرکل هواشناسی استان بیان کرد: بارش استان از ابتدای سال زراعی تا کنون 312 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 41 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 46 درصد کاهش داشته است.
پارسا خاطرنشان کرد: با توجه به میانگین نقشه‌های هواشناسی برای پاییز و زمستان سال جاری بارش‌های نسبتا خوبی در حد زیرنرمال اما بهتر از سال گذشته برای استان پیش‌بینی می‌شود اما جبران کمبودها نخواهد بود چرا که گرفتار خشکسالی شدید هستیم.
وی در ادامه بیان کرد: حدود سه درصد استان دچار خشکسالی شدید، 93 درصد خشکسالی متوسط و چهار درصد گرفتار خشکسالی خفیف شده‌اند و امید است که این روند موجب ایجاد خشکسالی اجتماعی نشود و لازم است که این مهم با  برنامه‌ریزی و همکاری احاد ملت  و مسئولین مدیریت شود.
مدیرکل هوانشاسی استان صنعتی‌شدن، استفاده از سوخت‌های فسیلی و وجود گازهای گلخالنه‌ای را از دلایل اصلی تغییر دما دانست و گفت: روند تغییر دما، یک روند خزنده و افزایشی است و طی  100 سال اخیر بین یک تا دو درجه دمای هوا گرم‌تر شده است.
پارسا در پایان بیان کرد: دمای هوای استان در مردادماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 1.7 درجه سانتی‌گراد و نسبت به میانگین بلند مدت 1.5 درجه افزایش داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار