مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: طبق مطالعات 10 سال گذشته در استان بیش از 1400 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری وجود دارد اما در دو سال گذشته بیش از 10 گونه جانوری جدید به هنگام احیای برخی اکو سیستم‌ها در استان، مشاهده و در مجامع جهانی ثبت و ضبط شده است.
کد خبر: ۶۴۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 14 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد– شهرام احمدی درشورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اظهار کرد: پیشگیری از شیوع بیماری‌های حیات وحش با وجود خشکسالی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه  تنوع زیستی پشتوانه غذایی، کشاورزی، سلامت است و در این شرایط تهدید می‌شود، افزود: عدم توجه به این مهم می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.
احمدی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات 10 سال گذشته در استان بیش از 1400 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری وجود دارد اما در دو سال گذشته بیش از 10 گونه جانوری جدید به هنگام احیای برخی اکو سیستم‌ها در استان، مشاهده و در مجامع جهانی ثبت و ضبط شده است.
وی اضافه کرد: 294 گونه جانوری، 185 جنس هستند و به 95 خانواده متعلق بوده که 170 گونه پرنده، 35 گونه خزنده، 62 گونه پستاندار، پنج گونه دوزیست و 22 گونه ماهی، حیات وحش استان را تشکیل می‌دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: یک سوم از مساحت استان در قالب ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد سبزکوه زیر پوشش یونسکو است که بالاترین مرجع علمی جهان محسوب می‌شود.
احمدی تصریح کرد: استان به واسطه شرایط توپوگرافی مطلوب، جز استان‌هایی است که تنوع زیستی بسیار مناسبی دارد و برخی گونه‌های آندمیک جهانی همانند گونه گیاهی «مرزه کلایی» که تنها در سطح 200 متر از کره زمین یافت می‌شود و در چهارمحال و بختیاری نیز وجود داشته که باید در حفظ آن کوشید.
وی ادامه داد: این تنوع زیستی در استان هزاران میلیارد دلار ارزش دارد که متاسفانه تاکنون ارزش گذاری نشده و اکنون در حال انجام ارزش گذاری بر اکوسیستم‌های استان هستیم.
احمدی گفت: در دو سال گذشته با همکاری دامپزشکی و محیط زیست استان، بیماری‌های حیات وحش را تقریبا به صفر رساندیم و مرکز بهداشت استان نیز در تامین واکسن آنفلوانزا به ماموران اجرایی محیط زیست کمک‌های خوبی داشتند.
وی با تاکید بر همکاری بین‌بخشی میان امور عشایر، مرکز بهداشت و دامپزشکی، گفت: در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌های حیات وحش، خرید و بکارگیری داروهای ضد عفونی کننده صورت گرفته و لازم است برای آموزش مردمی اعتبار اختصاص داده شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: حدود 100 هزار راس دام اهلی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان وجود دارد که به دلیل کوچ می‌توانند زمینه بروز و انتقال بیماری را در استان فراهم کنند.
احمدی بیان کرد: آنفلوانزا  فوق حاد پرندگان، هاری، شاربُن (سیاه زخم)، بیماری‌ تب کریمه کنگو و طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری‌های هستند که حیات وحش استان را تهدید می‌کنند.
وی ضدعفونی کردن آبشخورها، نظارت بر مراکز خرید و فروش پرندگان با همکاری نیروی انتظامی، ابلاغ نقشه راه پیشگیری و کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام به دستگاه‌های متولی امر، عدم صدور پروانه شکار در مواقعی که احتمال آلودگی وجود دارد را از اقدامات حفاظت محیط زیست استان برشمرد.
احمدی در ادامه گفت: تالاب‌‌های استان در دو فصل زمستان و بهار میزبان پرندگان از سایر نقاط دنیا هستند که می‌توانند ناقل بیماری باشند که صدور پروانه شکار در ایام نیز صورت نمی‌گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بهروز امیدی نیز گفت: مهم‌ترین چالش در کشور و استان، چالش خشکسالی است و باید یک سند راهبردی مدیریت بحران آب داشته باشیم که در آن اولویت‌ها شناسایی شوند و برش شهرستانی مشخص شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار