تابناک چهارمحال وبختیاری- مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری چهارمحال و بختياري گفت: غرفه قفل سنتی چالشتُر به عنوان غرفه برتر نمايشگاه صنايع دستی و هنرهای سنتی استان كرمانشاه انتخاب و معرفی شد.
کد خبر: ۶۴۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 09 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- و به نقل از روابط عمومی اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان بهمن عسگری، اظهار كرد: نمايشگاه صنايع دستی و هنرهای سنتی استان كرمانشاه دوم تا هفتم ماه جاری در محل دائمی نمايشگاه‌های بين المللی آن استان برگزار شد.
وي افزود:‌ بزرگترین قفل سنتی جهان 26 اسفند 1394 در میدان رسالت چالشتُر از توابع شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.
عسگري تصريح كرد: این قفل به ابعاد چهار متر و 15 سانتیمتر، در دو متر و 80 سانتیمتر و با عرض 90 سانتیمتر ساخته شده و وزن آن حدود 600 کیلوگرم است.
وي بيان کرد: طراح و سازنده این قفل سنتی دست ساخته استاد نریمان خواجعلی از هنرمندان قفل ساز چالشتُر بوده که در مدت 18 ماه این قفل را با آلیاژهایی از فولاد، استیل و دیگر فلزات ساخته است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اضافه كرد: قفل های دست ساخته چالشتُر شهرکرد دارای نشان اصالت از سازمان فرهنگی، هنری، تربیتی ملل متحد (یونسکو) است.
وي عنوان کرد: ساخت بزرگترین قفل سنتی جهان در چالشتُر شهرکرد با هدف معرفی صنایع دستی چهارمحال و بختياري به گردشگران داخلی و خارجی صورت گرفته است.
عسگري بيان كرد: سابقه قفل سازی در چالشتُر به 400 سال قبل و از دوران صفویه است.
وی خاطرنشان کرد:‌ چالشتُر یکی از نواحی شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری است و صنعت قفل سازی و قالی بافی این منطقه شهرت جهانی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار