تابناک چهارمحال وبختیاری- فعالان زیست محیطی چهارمحال و بختیاری معتقدند: احداث جاده پنبه کال کوهرنگ علاوه بر از بین بردن اکوسیستم زردکوه بختیاری، مراتع و عرصه های ملی این منطقه را نابود خواهد کرد.
کد خبر: ۶۴۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 06 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- درحالی که ساخت جاده پنبه کال به عنوان مطالبه و برای خدمت به جامعه عشایری مطرح می شود، اما کارشناسان و فعالان زیست محیطی معتقدند؛ کوتاه شدن زمان و برهم زدن تقویم کوچ با احداث این جاده، معیشت این قشر را نیز مختل می کند.
شتاب دادن بر نابودی ریشه های فرهنگی و عشایر بختیاری از دیگر آسیب هایی عنوان می شود که بزعم کارشناسان زیست محیطی احداث این جاده به صلاح این قشر و نیز طبیعت بکر منطقه نیست.
یک فعال زیست محیطی که تمایلی به ذکر نامش ندارد، افزود: ساخت جاده پنبه کال، منطقه بازفت بالا را به کانونی برای قاچاق چوب و زغال تبدیل می کند که این عامل نیز تخریب جنگل ها و نابودی عرصه های مورد بهره برداری عشایر را در پی خواهد داشت.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه این جاده از نظر اجرایی و ماهیتی دارای اشکالاتی است، تصریح کرد: آیا احداث جاده در منطقه حساس زردکوه بختیاری با فرسایش بالای خاک، شیب تند و ریزش های منطقه و وارد کردن خسارت های فراوان زیست محیطی نظیر برهم زدن اکوسیستم این خطه آبخیز کشور مشکلی از جامعه عشایری خواهد کاست و یا ضرورتی برای احداث آن وجود دارد؟
وی با بیان اینکه جاده پنبه کال جایگزین ایلراه عشایری این مسیر می شود، ادامه داد: با توجه به اینکه تردد چندانی در این ایلراه صورت نمی گیرد و این منطقه فاقد سکونتگاه روستایی است ضرورتی برای جایگزینی آن با جاده پنبه کال احساس نمی شود.
این فعال زیست محیطی با تاکید بر اینکه این طرح فاقد هرگونه مطالعات علمی، کارشناسانه و اقتصادی، اجتماعی است، تصریح کرد: با توجه به حساسیت اکولوژیک منطقه، مطالعه دقیق در این زمینه ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه ساخت جاده بخصوص در مناطق حساس و خطرآفرین جزو وظایف اداره کل امور عشایر نیست، افزود: در صورت انجام مطالعات دقیق کارشناسی، متولی اصلی این پروژه اداره کل راه وشهرسازی و راهسازی است.
این فعال زیست محیطی ادامه داد: هر دستگاهی وظیفه خاص خود را دارد و براساس قانون، امورعشایر تخصص و مهارت لازم را برای جاده سازی ندارد.
وی ساماندهی عشایر، تامین معیشت جایگزین و مرمت ایلراه ها را از وظایف این دستگاه دانست و اظهار داشت: منطقه بازفت و ایلراه پنبه کال ظرفیتی مطلوب و بالقوه برای گردشگری عشایری مطرح است که می تواند زمینه اشتغال و درآمدزایی را نیز برای این قشر فراهم کند.
این طبیعت گرد اظهار داشت: 40 درصد آب شیرین کشور از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد که بخش عمده ای از آن نیز در گرو حیات زردکوه بختیاری است.
وی با بیان اینکه اجرای جاده پنبه کال نابودی این منطقه از قطب تولید آب کشور را بدنبال دارد، تصریح کرد: هرچند سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مجوز را مشروط به اصلاح ایرادات نقشه قبلی جاده صادر کرده است، اما تجربه سیستم نظارتی ضعیف در دیگر پروژه های عمرانی حاکی است که ساخت جاده پنبه کال با کمترین میزان خسارت دور از انتظار است.
براساس اعلام اخیر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، کارشناسان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری پس از بازدیدهای میدانی و اصلاح ایرادهای طرح، مجوز ساخت این جاده را صادر کردند.
اصلاح نقشه قبلی شامل بخش طولی و عرضی جاده و وارد آمدن کمترین میزان خسارت به مراتع مسیر این جاده از مواردی است که در نقشه جدید دیده شده است.
جاده پنبه کال حد فاصل بخش بازفت چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان است که با عبور از یال های زردکوه، راه کوچ عشایر و تردد آن ها را تسهیل می کند.
به اعتقاد کارشناسان زیست محیطی این کوه یکی از مناطق راهبردی تولید آب در سرشاخه های کارون و زاینده رود و دارای یخچال های برفی و در شمار میراث های طبیعی اکولوژیکی و تنوع زیستی جانوری کشور قرار دارد.
فعالان زیست محیطی اردیبهشت امسال در نامه ای به سازمان بازرسی چهارمحال و بختیاری اعتراض خود را با ساخت این جاده اعلام کردند.
این پروژه به این دلیل که تاکنون مجوزی برای احداث ایلراه عشایری در زردکوه بختیاری از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نداشته و بدون مجوز در حال فعالیت بود، توسط این اداره کل تا زمان صدور مجوز متوقف شده بود.
چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 124 هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و500 هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار