یک استاد اقتصاد مطرح کرد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- گرانی و تورم اجناس یکی از پربحث‌ترین موضوعات این روزهای جامعه است.
کد خبر: ۶۳۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 06 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد-در حال حاضر از هر شخصی در خصوص مشکلات کشور در سال 97سوال شود به موضوع التهاب بازار ارز و سکه و طلا اشاره دارد زیرا این موضوع منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است.
افزایش ساعتی نرخ ارز، سکه و طلا به خصوص طی چند ماه گذشته موجب ایجاد نگرانی‌های زیادی توسط مردم شده است با این حال برخی کارشناسان همچنان نسبت به بهبود وضعیت فعلی امیدوار هستند.
دکتر محمود بخشی‌نژاد افزایش حجم نقدینگی در کنار فساد گسترده و اقتصاد رانتی  و عدم بهره مندی از مزایای برجام  را عامل  بی ثباتی اقتصادی کشور عنوان کرد.
وی در خصوص وضعیت اقتصادی فعلی کشور، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی را در پی دارد، افزود: در این بازار ملتهب کارمندان و کارگران بیش از قشرهای دیگر آسیب می‌بینند.
این استاد اقتصاد ادامه داد: حتی کارمندان در مقایسه با کارگران آسیب پذیرتر هستند، زیرا که بخش عمده کارگران متناسب با افزایش نرخ تورم، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند اما این امر شامل تمامی کارگران نیست و تنها کارگران روزمزد را شامل می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجب ایجاد مشکلات اجتماعی نیز شده است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی نتیجه سیاست‌گذاری غلط و تصمیم‌گیری مدیران ناکارآمد بوده است.
بخشی‌نژاد افزایش حجم نقدینگی را از دلایل اصلی ایجاد بی‌‎ثباتی و مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: افزایش حجم نقدینگی باید با افزایش تولید متناسب باشد.
وی با بیان اینکه انتشار اسکناس یکی از منابع عمده درآمدی دولت محسوب می‌شود، ادامه داد: زمانی که بانک مرکزی به دستور مقامات ارشد شروع به چاپ اسکناس می‌کند، کالاهای موجود به قیمت بالاتری خریداری می‌شوند.
این استاد دانشگاه به وضعیت اسفناک واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 70 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که این کاهش تولید، افزایش آمار بیکاری را در پی دارد.
وی تاکید کرد: می‌توان نتیجه گرفت که افزایش حجم نقدینگی اگر به سمت تولید هدایت نشود و بخش تولید انگیزه کافی برای جذب نقدینگی فراهم نکند، موجب ایجاد بازار ملتهب ارز و سکه و امثال آن می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در سال 96 را 1500 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حجم نقدینگی در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و به 1800 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه رشد نقدینگی در کشور متناسب با افزایش تولید نبوده است.
بخشی‌نژاد گفت: هم اکنون حجم عظیم پول در اختیار سیستم بانکی و مردم قرار دارد، برخی کالاها به صورت محدود در بازار موجود است، پس کالا به قیمت بالا خریداری شده و این امر باعث بی‌ثباتی بازار می‎‌شود.
وی افزایش وحشتناک حجم نقدینگی را علت اساسی افزایش قیمت دلار عنوان و تصریح کرد: دولت نمی‌تواند در این امر شانه خالی کند.
بخشی‌نژاد تاکید کرد: بخش عمده از این نقدینگی در سال جاری شبه پول است یعنی حدود 85 درصد این نقدینگی در اختیار سیستم بانکی و مابقی به صورت اسکناس است، با این حال آیا می‌توان گفت مردم باعث افزایش نرخ ارز شده‌اند؟
وی ادامه داد: بانک‌ها به جای اینکه نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند، به سمت سوداگری و معامله گری در بازار ارز و سکه هدایت می‌کنند.
بخشی‌نژاد تاکید کرد: بانک مرکزی در هدایت بانک‌های تجاری ناتوان بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پرداخت مالیات اشاره و تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بیش از 90 درصد مردم با میل و رغبت مالیات پرداخت کرده و در عوض آن خدمات دریافت می‌کنند، این در حالی است که متاسفانه در کشور ما اخذ مالیات منجر به افزایش حجم و بدنه دولت می‌شود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وجود چهار میلیون کارمند دولت با حجم اقتصاد کشور به هیچ وجه سازگار نیست.
وی با اشاره به اینکه در این فضای ملتهب بازار دلیل خرید دلار از سوی مردم سوداگری بوده است، تصریح کرد: در این شرایط منابع نقدینگی به سمت سوداگری هدایت شد یعنی تقاضایی که برای خرید ارز ایجاد شد تقاضای سوداگری و کسب سود بود.
وی تخصیص ارز مسافرتی را از دیگر سیاست‌های نادرست عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر منابع ارزشمند ارزی به جای هدایت به سمت نیازهای اساسی به سمت نیازهای غیر واقعی هدایت می‌شوند.
بخشی‌نژاد در ادامه عدم بهره‌‎مندی از برجام در کنار سیاسیت‌های ناصحیح بانک مرکزی را از دلایل اصلی بازار ملتهب اقتصادی در کشور دانست و گفت: برجام یکی از اقدامات بسیار صحیح دولت بود که متاسفانه نتوانستیم بهره درستی از آن ببریم.
وی مخالفت داخلی با برجام را از عوامل عدم بهره‌مندی لازم از برجام عنوان کرد و ادامه داد: عده‌ای با اغراض سیاسی، بدون در نظر گرفتن منافع کشور و با اظهار نظرهای نسنجیده زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم کردند تا منافع برجام را از ما بگیرند و موفق هم شدند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درآمد حاصل از صادرات کشور نمی‌تواند به وسیله چمدان و کشتی وارد کشور شوند و تنها راه انتقال از طریق سیستم بانکی است، اضافه کرد: متاسفانه برخی با مانع تراشی مانع از این امر شدند.
وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: این اقدام شوک روانی به اقتصاد ما وارد کرد و اعلام بازگشت تحریم‌ها، زمینه را برای التهاب روانی در اقتصاد ایران فراهم کرد.
وی با بیان اینکه جنگ روانی که ترامپ ایجاد کرد باعث التهاب بازار شد، ادامه داد: همانطور که مشهود بود التهاب بازار پیش از اعمال تحریم ها آغاز شد.
بخشی‌نژاد تاکید کرد: تشویق سرمایه‌گذاری در کشور توسط سرمایه گذران داخلی و خارجی در زمان برجام از کارهایی بود که می‌بایست توسط مسئولان اقتصادی صورت پذیرد که متاسفانه محقق نشد.
وی همچنین گفت: همچنین کشور در انعقاد قراداد دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه و شرق آسیا به منظور انتقال منابع سرمایه‌ای میان دو کشور ناکام ماند.
بخشی‎‌نژاد با بیان اینکه اظهار نظرهای ناشیانه برخی مسئولان در خصوص خروج آمریکا از برجام باعث التهاب بازار شد، اضافه کرد: در کاهش اثرات روانی، مسولان ناتوان بودند و اکنون لازم است تنها کارشناسان اظهار نظر کارشناسی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه منابع ارزی به راحتی به دست نمی‌آیند و باید مدیریت شوند، افزود: منابع ارزی باید به کالاهایی اختصاص داده شوند که نیاز حیاتی جامعه بوده و اولویت اصلی دولت، تامین کالاهای ضروری و نیمه ضروری باشد.
این کارشناس اقتصادی گفت: در بازار ملتهب کنونی لازم است دولت به مردمی که با این اتفاقات قدرت خرید خود را از دست داده‌اند نیم نگاهی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار