مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال جاری هفت مورد آتش‌سوزی در سطح 11 هکتار در استان را شاهد بودیم که نسبت مدت مشابه سال گذشته، 43 درصد کاهش داشت، گفت: هزینه احیا و بازسازی این جنگل‌ها و مراتع پنج میلیارد ریال است.
کد خبر: ۶۳۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 29 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی‌مقدم با اشاره به افزایش 45 درصدی میزان بارش‌ها در بهار امسال، اظهار کرد: این امر رشد مطلوب پوشش علوفه‌ای در مراتع و زیراشکوب جنگل را در پی داشت.
وی با اشاره به اینکه رشد مطلوب علوفه در عرصه‌های ملی یک تهدید جدی برای وقوع حریق و آتش‌سوزی درجنگل‌ها و مراتع به شمار می‌آید، افزود: پیش‌بینی این بود که امسال تعداد و سطح آتش‌سوزی‌ها در استان نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر باشد که برای پیشگیری تدابیر حفاظتی به‌کار برده شد.
محمدی‌مقدم ایجاد آتش‌بُر در مناطق غرق با پوشش انبوه علوفه، تشکیل اکیپ‌های گشت و مراقبت در عرصه‌های ملی با کمک شرکت‌های تعاونی جوامع محلی، برقراری اکیپ شبانه‌روزی اطفاء حریق، آموزش جوامع محلی در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه را از اقدامات انجام شده به منظور کاهش آتش‌سوزی‌‌ها در سال جاری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در سال جاری هفت مورد آتش‌سوزی در سطح 11 هکتار در استان را شاهد بودیم که نسبت مدت مشابه سال گذشته، 43 درصد کاهش داشت، گفت: هزینه احیا و بازسازی این جنگل‌ها و مراتع پنج میلیارد ریال است.
محمدی‌مقدم ادامه داد: در سال گذشته 38 فقره آتش سوزی در 34 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان به وقوع پیوست که هزینه احیا و بازسازی آن بیش از پنج میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه عوامل آتش‌سوزی می‌تواند انسانی و یا اقلیمی باشد، تاکید کرد: عوامل اقلیمی همانند گرمای بیش از حد که موجب می‌شود ذرات شیشه‌ای که در عرصه‌ها رها شده است، عامل ایجاد آتش ‌سوزی شوند.
محمدی‌مقدم تصریح کرد: عوامل انسانی نیز سهوی و عمدی است که عوامل سهوی را مواردی همانند گردشگران و چوپانان که با ورود به طبیعت با روشن کردن آتش، آن را خاموش نمی‌کنند و با وزش باد موجب آتش‌سوزی خواهد شد.
وی اظهار کرد: آتش زدن «پس‌چَر» اراضی کشاورزی توسط کشاورزان، علاوه بر اینکه موجب از بین رفتن مواد آلی خاک شده و تولید محصولات زراعی را کاهش می‌دهد، با توجه به کنار هم بودن اراضی زراعی و مرتعی، این امر موجب سرایت آتش به اراضی جنگلی و مرتعی خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عوامل عمدی نیز به قصد تصرف و شخم و شیار دیم، بعضا موجب آتش سوزی می‌شوند.
محمدی‌مقدم بیان کرد: انتظار است مردم و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و جوامع محلی که تاکنون همکاری مطلوبی داشتند، بیش از گذشته در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: نیازمند اعتبارات از محل ستاد بحران به منظور تجهیز یگان حفاظت و خرید لوازم و عدوات همانند موتورسیکلت و سیستم‌های اطفاء حریق (روت فایر) هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن برخی مناطق و نبود راه ارتباطی مناسب، بهترین وسیله نقلیه در هنگام اطفاء حریق موتورسیکلت‌ها هستند.
محمدی‌مقدم تاکید کرد: یکی از نیازهای ضروری استان در زمینه اطفاء حریق استفاده از بالگرد و اطفاء هوایی است که لازم است ستاد بحران استان به این امکانات تجهیز شود.
وی گفت: آتش‌سوزی در جنگل و مراتع جز حوادث غیرمترقبه است و به استناد تبصره یک ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی در زمان آتش‌سوزی تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف هستند به کمک نیروهای منابع طبیعی آیند و نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار