تابناک چهارمحال وبختیاری- چند سالی است که واژه بحران در کنار منابع آبی کشور جا خوش کرده و متاسفانه هرچه جلو می‌رویم شرایط بدتر می‌شود تا جایی که امسال در طول ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین سال معرفی شده است.
کد خبر: ۶۲۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 03 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها برای چهارمحال و بختیاری در 60  سال اخیر بوده است؛ متاسفانه در حال حاضر 50 درصد قنوات استان خشک و خروجی کارون حدود 40 درصد کاهش یافته است.
کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و کمبود و تغییر بارش از برف به باران موجب کاهش نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی شده و تبخیر بیشتر را به دنبال داشته است.
با توجه به کاهش دبی پایه چشمه‌ها و رودخانه‌ها این امر در ماه‌های گرم سال مشکلاتی را ایجاد کرده و این نشان از نگران کننده بودن شرایط آبی در استان است.
 شهر کاج در شهرستان اردل با جمعیتی حدود 4 هزار و 800 نفری در 75 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و چند سالی است مردم این شهر و برخي از روستاهاي حاشيه کارون با کمبود و قطعي مکرر آب شرب دست و پنجه نرم مي کنند.
رییس شورای اسلامی شهرستان اردل نیز در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه از 20 روز گذشته شاهد قطعی مکرر آب در شهر کاج بودیم به طوریکه در روز گذشته از ساعت 8 صبح تا یک بامداد آب این شهر به طور کامل قطع بود.
بهنام ولی‎زاده افزود: مقرر شده تمامی روستاهای در مسیر شهر کاج توسط چشمه دزداران تامین شود که متاسفانه شهر کاج در طول اخرین مسیر واقع شده و از آب این چشمه بی‌بهره است و آب چشمه «دزداران» «رستم‌آباد» به شهر کاج نمی‌رسد.
وی با اشاره به اینکه شهر کاج با وجود 1200 مشترک، تنها 9 لیتر بر ثانیه آب دارد، ادامه داد: این شهر از هفت سال گذشته با مشکل کم‌آبی مواجه است.
ولی‌زاده به مشکلات اجتماعی ایجاد شده و تجمع مردم در فرمانداری در سال‌های گذشته به علت قطعی مکرر آب در این شهر اشاره و تصریح کرد: متاسفانه آب کارون از کنار شهر کاج می‌گذرد اما این شهر از آبادانی بی‌بهره‌ است.
رییس شورای اسلامی شهرستان اردل اضافه کرد: متاسفانه آب و فاضلاب روستایی تعهدی در قبال تامین آب شهر کاج نداشته نداشته و اب و فاضلاب شهری نیز معتقد است آب باید تقسیم شده و به شهر کاج برسد.
وی راهکار ساده برای تامین آب شرب این شهر را استفاده از آب چشمه «باغ‌رستم‌« عنوان کرد و گفت: متاسفانه مشکل تامین بودجه و بروکراسی‌های اداری مانع از آبرسانی این چشمه به این شهر می‌شود.
ولی‌زاده با بیان اینکه مردم شهر کاج از آب آشامیدنی و کشاورزی بی‌بهره‌هستندف تاکید کرد: لازم است مسئولان به فکر چاره‎‌ای برای مردم رنج‌ کشیده شهر کاج باشند.
مشکل تامین آب شرب شهر کاج را از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری جویا شدیم.
قدرت‌الله بیگلری با اشاره به قطعی آب شهر کاج از توابع شهرستان اردل و مشکلات به وجود آمده در این خصوص اظهار کرد: آب این شهر از چشمه دزداران تامین می‌شود.
وی گفت: خط انتقال آب به شهرکاج تحت مدیریت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارد و به دلیل مشکلاتی همانند سرقت کابل و سوختگی پمپ، آب شهر کاج با قطعی همراه می‌شود.
وی با بیان اینکه مسیر چشمه دزداران از شهر صمصامی تا شهر کاج است، افزود: این خط انتقال آب تحت مدیریت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارد و به دلیل مشکلاتی همانند سرقت کابل و سوختگی پمپ، آب شهر کاج با قطعی همراه می‌شود.
بیگلری تصریح کرد: آب شرب شهر کاج از چند روز گذشته تاکنون در برخی ساعات با قطعی همراه است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور رفع مشکل قطعی آب شهر کاج، لازم است مدیریت صحیح روی این خط انتقال آب، از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان صورت گیرد.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری نیز تنها راه عبور از بحران کم‌آبی در شهر کاج را مدیریت مصرف دانست وگفت: به منظور گذر از بحران کم‌آبی در شهرها و روستاها به خصوص شهر کاج، با مدیریت مصرف آب، مشکل تامین آب آشامیدنی این شهر مرتفع خواهد شد.
سهراب بهرامی با اشاره به قطعی آب شهر کاج از توابع شهرستان اردل، اظهار کرد: وظیفه ذاتی این شرکت تامین آب روستاهای بالای 20 خانوار استان است لیکن آب آشامیدنی شهرکاج که به مجتمع‌های روستایی دزداران و سرداب متصل است، به میزان 20 لیتر در ثانیه تامین می‌شود.
وی افزود: هر ساله در این فصل از سال آب‌دهی چشمه‌ها کاهش یافته ‌و افت سطح آب در چشمه دزداران را شاهد هستیم که به منظور حل این مشکل لازم است پمپاژ مجددی از پایین دست چشمه داخل خط انتقال صورت گیرد که نیاز به انجام هزینه و یک سری عملیات اجرایی دارد و همکاری شرکت آبفا استان برای تامین هزینه‌ها را می‌طلبد.
بهرامی در خصوص سرقت کابل در تاسیسات مجتمع سرداب که دلایل قطعی آب شرب این شهر است، گفت: پرونده این سرقت در مراجع قضایی در حال پیگیری است و معمولا پس از تامین هزینه خرید تجهیزات لازم، وصل شدن آب شهر و تامین آب و آبگیری مجدد خطوط انتقال و شبکه های داخلی تا چند روز طول می‌کشد.
وی با اشاره به مشکلات تامین آب در مجتمع‌های مذکور، تاکید کرد: در سال گذشته برای حل این مهم جلساتی با شرکت آب و فاضلاب شهری استان برگزار و چند گزینه مطرح شد.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خاطرنشان کرد: در این جلسات پیشنهاد شد چشمه «باغ رستم» واقع در «تنگه درکش‌ورکش» که آب شرب شهر اردل را تامین می‌کند، می‌تواند آب شرب شهر کاج را نیز تامین کند.
بهرامی ادامه داد: تقویت خط انتقال چشمه سرداب شهرستان اردل و همچنین قطع 15 لیتر بر ثانیه آب از چشمه دزداران که برای تامین آب شهر دشتک استفاده می‌شد؛ برای شهر کاج استفاده شود و آب شهر دشتک از چشمه نیمنایی تامین گردد از دیگر پیشنهادات در جلسه مذکور بود که تاکنون شرکت آب و فاضلاب شهری استان اقدامی در این زمینه نداشته است.
بهرامی با بیان اینکه میانگین کشوری مصرف آب شرب و بهداشت در روستاهای کشور 150 لیتر در شبانه‌روز است، تصریح کرد: مصرف آب در شهرها و روستاهای مجتمع روستایی دزداران و سرداب بالاتر از میانگین کشوری است که با شرایط کنونی می‌بایست در راستای مدیریت مصرف آب اقدامات جدی صورت پذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار