تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: وضعیت جاده پنبه کال بدنبال بازدیدهای میدانی کارشناسان سازمان جنگل ها و مراتع هفته آینده تعیین تکلیف شود.
کد خبر: ۶۲۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 02 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- هومان خاکپور افزود: برای اجرا یا عدم اجرای طرح جاده عشایری پنبه کال جمعی از کارشناسان کارگروه طرح و پروژه های عمومی عمرانی سازمان جنگل ها و مراتع ماه گذشته به این استان سفر و از این طرح بازدید کرده بودند.
وی بیان کرد: این سازمان نتیجه نهایی را اعلام نکرده است، اما پیش بینی می شود طی هفته آینده وضعیت این پروژه تعیین تکلیف شود.
درحالی که این کارشناس حوزه منابع طبیعی، از توقف کامل پروژه خبر می دهد، اما شنیده ها حاکی از فعالیت یک دستگاه بیل مکانیکی در این منطقه برای اجرا و ادامه پروژه می باشد.
جاده پنبه کال حد فاصل بخش بازفت چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان قرار دارد که با عبور از یال های زردکوه راه کوچ عشایر و تردد آن ها را تسهیل کند.
به اعتقاد کارشناسان زیست محیطی این کوه یکی از مناطق راهبردی تولید آب در سرشاخه های کارون و زاینده رود و دارای یخچال های برفی و در شمار میراث های طبیعی اکولوژیکی و تنوع زیستی جانوری کشور قرار دارد.
فعالان این حوزه، اردیبهشت امسال در نامه ای به سازمان بازرسی چهارمحال و بختیاری اعلام کرده بودند در حالی که راهسازی در یال های پرشیب و حساس به فرسایش زردکوه که از دامنه های بالای غار یخی کوهرنگ آغاز و تا دامنه های بازفت ادامه می یابد به هیچ وجه ضرورت های شیوه زندگی جامعه بسیار کوچک عشایری منطقه نبوده و بر بنیاد ساختار زمین شناسی یال های شیب دار زردکوه هرگز امکان تثبیت این جاده وجود نخواهد داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز چندی پیش در گفت وگو با رسانه ها با تاکید بر اینکه تاکنون مجوزی برای احداث ایلراه عشایری در زردکوه بختیاری از سوی این اداره صادر نشده است، اظهار کرده بود: این ایلراه بدون اخذ مجوزهای لازم شروع به‌کار کرده که توسط این اداره کل متوقف شده است.
علی محمدی مقدم با بیان اینکه در گذشته یک ایلراه سنتی در زردکوه بختیاری وجود داشته است، خاطرنشان کرد: می‌توان از این ایلراه برای بوم‌گردی و جذب گردشگر استفاده کرد، در صورتی‌که اگر این جاده احداث شود، ساختار عشایری و ایلیاتی این منطقه از بین می‌رود.
همچنین براساس بررسی‌های انجام شده در این منطقه نرخ فرسایش خاک بسیار بالا بوده و اجرای چنین پروژه‌ای می‌تواند در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری را به‌ همراه داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار