تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری گفت: در چهارمحال و بختیاری مدارس برای کودکان اوتیسم وجود ندارد.
کد خبر: ۶۲۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 01 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- خداکرم حیدری با اشاره به وجود بیش از 50 مدرسه با نیازهای ویژه در استان، اظهار کرد: از این تعداد 12 مدرسه جز مدارس مشکلات ویژه یادگیری هستند.
وی افزود: از این تعداد نیز شش مدرسه دولتی و مابقی غیردولتی است.
حیدری تصریح کرد: در مدارس با نیازهای ویژه، کلاس‌‎ با گرایش‌های مختلف اعم از ناشنوایان که کتاب‌های عادی و با زبان اشاره و لب‌خوانی به آن‌ها تدریس می‌شود و گرایش‌های نابینایان و کم توان ذهنی و اوتیسم ... وجود دارد.
حیدری با بیان اینکه سنجش دانش‌آموزان به منظور ارزیابی مشکلات جسمی حرکتی، هوشی، اوتیسم، شنوایی و... هر سال قبل از ورود دانش‌آموزان به مقطع ابتدایی انجام می‌شود، ادامه داد: در این سنجش 10 درصد افراد برای غربالگری تخصصی و دقیق‌تر ارجاع داده می‌شوند که معمولا بخش اعظمی از آنان به مدارس عادی برمی‌گردند.
وی خاطرنشان کرد: پس از سنجش اطلاعات در اختیار والدین برای پیگیری بعدی قرار می‌گیرد.
حیدری با اشاره به 13 پایگاه سنجش سلامت در استان، گفت: از این تعداد 9 پایگاه سیار و سه پایگاه ثابت است و از تعداد 9 پایگاه سیار، یک پایگاه مربوط به عشایر است که به صورت رایگان سنجش را انجام می‌دهد و روز گذشته نیز یک پایگاه تخصصی سنجش سلامت در شهر شهرکرد برای حصول نتیجه نهایی به منظور شناسایی افراد مشکوک هوشی دایر شده است.
وی تاکید کرد: امسال در سنجش سلامت نوآموزان دو هزار نوآموز سنجش شدند و یک کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شد.
حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 16 دانش‌آمور مبتلا به اوتیسم در مدارس با نیازهای ویژه در استان مشغول تحصیل هستند، اضافه کرد: مدرسه ویژه کودکان اوتیسم در استان وجود ندارد به دلیل اینکه بایستی تعداد کودکان برای تشکیل این مدرسه دراستان 15 تا 16 نفر باشد اما با توجه به پراکندگی این کودکان استان و تعداد کم این کودکان این امر ممکن نیست.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار کلاس برای کودکان اوتیسم در شهرستان شهرکرد، لردگان، بروجن و فارسان برای دختران و پسران وجود دارد.
حیدری گفت: در خصوص اینکه چه امکاناتی برای دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم فراهم می‌شود، گفت: تجهیزات و کلاسه‌های خاص و معلمی که دوره ویژه آموزش کودکان اوتیسم را دیده باشد، برای این دانش‌آموزان فراهم است.
وی بیان کرد: سال گذشته برای تمام معلمان ابتدایی در مدارس با نیازهای ویژه در استان و والدین این دانش اموزان کارگاه آموزشی با موضوع اوتیسم برگزار شد و امسال نیز برگزاری این کارگاه در برنامه قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار