تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از خشک شدن 2 قنات قدیمی و پرآب 'لقدنبه' (لقدم) سامان و قنات 'احمدآباد' وردنجان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 01 July 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سیدطاهر نوربخش اظهار کرد: قنات لقدنبه با قدمت تاریخی و قنات احمدآباد با دبی آب 100 لیتر آب در ثانیه بطور کامل خشک و از مدار تامین آب کشاورزی شهرستان های سامان و بن خارج شده است.
وی همچنین از کاهش 50 درصدی دبی آب قنات پرآب 'بروی' فرخشهر دراوایل فصل تابستان امسال خبر داد و گفت: این قنات با بیش از 500 سال قدمت در گذشته بیش از یکهزار لیتر آب در ثانیه، مزارع کشاورزی و تاکستان های پایین دست فرخشهر را سیراب می کرد.
نوربخش افزود: رشته قنات تاریخی 'بروی' فرخشهر از اتصال بیش از 133 حلقه چاه به وجود آمده که در اقتصاد کشاورزی این شهر نقش بسزایی داشته و دارد.
نوربخش با اشاره به اینکه بخش عمده ای از منابع آب قنوات این استان در حال خشک و یا کم آب شدن شدن است، اظهار داشت: از سال زراعی گذشته تاکنون بیش از50 رشته قنات بطور کلی خشک شده است.
وی تعداد قنوات استان را 800 قنات برآورد و تصریح کرد: بدنبال پدیده خشکسالی یک دهه گذشته، 300 قنات خشک و بی آب شده است.
مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: آبدهی سایر قنات های این استان 50 درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا، سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از 1.5 میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود، سطح زیر کشت استان 270 هزار هکتار با 66 هزار بهره بردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار