تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سهمیه‌ 40 میلیون متر مکعبی از زاینده‌رود برای باغات استان تعیین شده و این میزان 50 درصد تخصیص سال گذشته است.
کد خبر: ۶۲۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 24 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- ذبیح‌الله غریب اظهار کرد: در دنیا عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است به ویژه در کشورهایی که تولیدات کشاورزی بیشتری دارند و این امر به دلیل اهمیت و تولید عذایی است که باید صورت گیرد.
وی افزود: میزان بارندگی امسال در کشور حدود 253 لیتر بوده که در 10 سال اخیر کاهش یافته و به 200 میلی لیتر رسیده است اما در برخی کشورها میزان بارندگی سه برابر کشور و استان است و این نشان می‌دهد که در کشورهای دارای بارندگی مطلوب درصد بسیاری از مصرف و نیاز گیاه از طریق باران تامین می‌شود اما در ایران عمده آب مورد نیاز کشاورزی بایستی از طریق آبیاری تامین شود.
غریب تصریح کرد: در استان‌‌های شمال کشور به دلیل بارندگی بیشتر، محصول گندم بدون آبیاری با بارندگی تولید می‌شود اما در استان عملکرد گندم آبی با دیم استان‌های شمال کشور یکی است پس نمی‌توان مصرف آب را در چهارمحال و بختیاری را با دیگر استان‌ها یا حتی ایران را با دیگر کشورها مقایسه کرد.
وی ادامه داد: در دنیا برای محصولات متفاوت یک شاخص برای مصرف آب تعریف شده که این شاخص ملاک قرار می‌گیرد و شاخص بهره‌وری نامیده می‌شود که مشخص می‌کند با چه میزان آب، چه میزان محصول تولید می‌شود.
غریب بیان کرد: استان از نظر میزان بارندگی دارای بارندگی بالایی است اما این بارندگی بیشتر در غرب استان است که برای 80 تا 90 درصد از استان قابل استفاده نیست و عمده آب بارندگی نیز از چهارمحال و بختیاری خارج می‌شود.
وی اضافه کرد: تمام آب سالانه تولید شده در استان در دهه 80 ، 10 میلیارد متر مکعب بوده اما اکنون شش تا هفت میلیارد مترمکعب است و امسال از این میزان، حداکثر 500 میلیون مترمکعب معادل یک چهارم آب تولیدی استان، در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.
غریب با بیان اینکه در 10 سال گذشته آب در اختیار بخش کشاورزی، 10 درصد از آب تولیدی استان بوده است اما امسال تقریبا هفت درصد است، گفت: میزان آب در اختیار بخش کشاورزی در استان در سال گذشته 850 میلیون مترمکعب و در سال 95، یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب بوده است که این مهم نشان می‌دهد میزان آب در اختیار بخش کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته نصف شده است.
وی تاکید کرد: امسال این میزان آب، نسبت به سال 95 ، یک سوم کاهش یافته است.
غریب با اشاره به اینکه اکنون بیش از 50 درصد از قنات‌های استان خشک شدند و چشمه‌ها و چاه‌ها نیز وضعیت مطلوبی ندارند، تاکید کرد: دبی چشمه‌های استان حدود 70 درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در حوزه زاینده‌رود در پایین دست در سال گذشته 85 میلیون مترمکعب آب مصرف شده و این آمار براساس گزارش‌های شرکت آب منطقه‌ای استان است.
غریب خاطرنشان کرد: با وجود نگرانی از اینکه اگر آب نباشد، اولویت تامین آب شرب است و ممکن بود با مشکل مواجه شویم اما امسال سهمیه‌ 40 میلیون متر مکعبی از زاینده‌رود برای باغات استان تعیین شده و این میزان 50 درصد تخصیص سال گذشته است.
رئیس جهادکشاورزی استان بیان کرد: قرار بود امسال تخصیصی از زاینده‌رود نداشته باشیم اما با پیگیری مسئولان ارشد استان این مهم محقق شد.
وی افزود: امسال بارندگی در استان به ویژه در کوهرنگ وضعیت مناسبی نداشت و اکنون استان سالانه حدود 45 درصد کاهش بارندگی دارد و کاهش برداشت نیز به اندازه کاهش آورد بوده است.
غریب اظهار کرد: امروز در کشاورزی سیاست بر توسعه نیست و بایستی این سیاست توسط تمام بخش‌ها هدف‌گذاری شود زیرا در کشوری قرار داریم که در شرایط خشکسالی به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود این روند تداوم داشته باشد.
وی گفت: راهکار گذر از این شرایط ، سازگاری است و باید صرفه‌جویی و بهره‌وری را بالا برد که معتقد هستم با میزان آب در اختیار بخش کشاورزی در سال جاری حتی کمتر از این میزان آب، می‌توان تولید محصولات کشاورزی داشت.
غریب ادامه داد: با اصلاح نژاد و گونه‌های مقاوم، اصلاح باغات کم‌بازده، اصلاح خاک همچون مواد آلی که در تنش‌های کم‌آبی بسیار موثر هستند و روش‌های اصلاح آبیاری که هدر رفت آب را کاهش می‌دهد، می‌توان باغات را حفظ کرده و تولید نیز داشت و بایستی به این سمت حرکت کرد.
وی اضافه کرد: در گذشته سیستم آبیاری به روز شده و کار بزرگی صورت گرفته اما اکنون دانش بشری رشد یافته و در دهه گذشته تغییرات اساسی در علم رخ داده و اگر بتوان سیستم‌های قطره‌ای را به زیرسطحی انتقال داد، حداقل تبخیر و از دست دادن آب را خواهیم داشت.
رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: خشک نشدن باغات نیازمند یک سری الزامات است و باید اصلاح نژاد در نسل‌ها رخ دهد که یک روند بلند مدت است و در باغات حاشیه زاینده رود اگر مواد آلی خاک را که اکنون زیر یک است به بالای یک برسانیم می‌توانیم آبیاری را به شدت کاهش دهیم.
غریب تبدیل آبیاری قطره‌ای به زیرسحطی و استفاده از مالت پاشی و هرس کردن را از دیگر الزامات برای خشک نشدن باغات دانست و گفت: برخی از این امور در حال انجام است و برای کارهای اساسی در حال کمک به کشاورزان هستیم به نحوی که برای تبدیل آبیاری قطره‌ای به زیرسحطی به ازای هر هکتار دو میلیون تومان یارانه به کشاورز پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: کشاورزان متوجه شده‌اند که آب محدود است و اگر تاکنون صرفه‌جویی نداشتند و همانند پارسال استفاده کرده بودند، میزان آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی تمام شده بود.
غریب گفت: در حال حاضر براساس گزارش‌های شرکت توزیع نیروی برق استان، امسال پمپ‌های کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد مصرف کمتری داشتند و این نشان می‌دهد که کشاورزان متوجه بحران هستند و می‌دانند باید مدیریت مصرف صورت گیرد.
وی تصریح کرد: اگر این نکات رعایت شود با میزان آب تخصیص یافته به باغات بخش کشاورزی، به طور قطع خسارت به حداقل خواهد رسید و تولید نیز خواهند داشت اما این در حالی است که این آب تنها برای حفظ باغات تخصیص داده شده و انتظار تولید نیست.
غریب اظهار کرد: لازم است از سوی جهاد کشاورزی کلاس‌های آموزشی برای هرس کردن باغات و .. برگزار شود و مدیریت آب و خاک نیز در حال کار کردن بر روی ترویج روش‌های نوین آبیاری است تا امسال را با تولید مطلوب پشت سر بگذاریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار