برای نجات دشت ها
تابناک چهارمحال وبختیاری- فرماندار شهرستان شهرکرد از ساخت 6 سد خاکی برای حفظ منابع آبی دشت شهرکرد خبر داد.
کد خبر: ۶۱۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 12 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که چندماه پیش در محل کسب و کار و کارآفرینی شهرک صنعتی شهرکرد برگزار شد، معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری، استفاده از چاه های دشت شهرکرد برای واحدهای صنعتی که با کمبود آب مواجه است را پیشنهاد کرد داد که با مخالفت فرماندار شهرکرد مواجه شد.
فرماندار در این جلسه با بیان اینکه دشت شهرکرد با کاهش شدید سطح ایستابی منابع آبی مواجه است، اختصاص چاه از این دشت به صنعت را غیرممکن دانست.
براین اساس مقرر شد فرمانداری هرچه سریعتر چاه جایگزین برای تامین آب شهرک های صنعتی به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را معرفی کند.
فرماندار شهرکرد اظهار کرد: از آنجا که دشت شهرکرد به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی این منطقه به کانون ریزگردهای استان تبدیل شده حفر چاه جدید و استفاده بیشتر از منابع آبی این منطقه مجاز نیست.
حمید ملکپور حفظ منابع آبی و سفره های زیرزمینی دشت شهرکرد برای نجات این دشت را حیاتی دانست و افزود: در این راستا برنامه ریزی هایی برای مدیریت و هدایت آب های سطحی و بارش ها به سمت این دشت انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه اجرای سریعتر پروژه انتقال آب بن - بروجن موثرترین راهکار برای جبران کم آبی در شهرک های صنعتی و احیای دشت شهرکرد است، بیان کرد: با توجه به زمانبر بودن این طرح، اقداماتی نظیر انتقال آب سد بیدکان به این دشت در فصل نکاشت و ساخت 6 سد خاکی در دست اجراست.
ملکپور میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت این سدها را 100میلیارد ریال عنوان کرد و زمان اتمام این طرح را منوط به تامین این اعتبار دانست.
وی همچنین کمبود شدید آب در سه روستای بهرام آباد، کتک و اجوبغاز از اوایل فروردین ماه را از دیگر تبعات خشکسالی در استان عنوان کرد و افزود: وضعیت کم آبی چاه های این روستاها به مرز بحرانی و آبرسانی سیار با تانکر رسیده است.
ملکپور اظهار کرد: تامین آب با حفر چاه های جدید در این مناطق در دستور کار است که بزودی به اتمام می رسد.
به گزارش ایرنا، دشت شهرکرد یکی از 11دشت چهارمحال و بختیاری است که با وقوع خشکسالی 10 ساله در استان و کاهش شدید سطح ایستابی به یکی از دشت هایی ممنوعه برداشت آب و مهمترین کانون ریزگرد استان تبدیل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار