تابناک چهارمحال وبختیاری- در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان آیین های در چهارمحال و بختیاری برگزار می شود که فقط مختص این استان و تنها به چند شهر اختصاص دارد.
کد خبر: ۶۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 12 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- بیشترین آداب و سنت های مردم چهارمحال و بختیاری در ماه مبارک رمضان مربوط به دهه پایانی به ویژه بیست و هفتمین روز است.
آیین سنتی کاکولی پزان یکی از سنت های دیرین مردم در این ماه است که عده ای معتقدند که این نان شیرین، یادآور روز قصاص ابن ملجم(ع) قائل حضرت علی علیه السلام است.
هر ساله در آستانه روزهای پایان ماه مبارک رمضان انجام می شود، پخت نان ˈ گردک ˈ یا کاکولی در بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است.
نان کاکولی با مخلوط آرد، شکر، شیر، شیره انگور، تخم مرغ، گل رنگ، خشخاش وخشکبارهای افزودنی پخته می شود.
زنانی که برای پخت نان کاکولی گردهم جمع شده اند، هر کدام کف دست خود را آرام روی خمیر چانه اول برای تبرک با ذکر دعا می گذارند و آن را پهن می کنند، تا نان اول توسط یک خانم و بانوی ˈ سیدهˈ بر تنور کوبیده شود و هنگامی که نان ها آماده شد، زنان آن را نذر می کنند.
برخی از مردم پخت این نان در روز 27 ماه مبارک رمضان را هم زمان با روز قصاص قاتل امیرالمومنین علی (ع) ˈ می دانند.
یکی دیگر از این سنت ها که در بین برخی از خانواده های مردم چهارمحال و بختیاری مرسوم است،رسم ˈحنا بران ˈ است.
برخی از خانواده ها ،همزمان با عصرگاه بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان آیین حنا بران در چهارمحال وبختیاری را برگزار می کنند.
زنان در شهرکرد از نیمه ظهر بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با حضور در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون اقدام به برگزاری حنا بران می کنند.
این آیین فقط در بین بانوان رایج است و آیین حنابران در نزد بانوان این استان بهˈ حنای مراد ˈ و ˈحنای اولادˈ تقسیم می شود.
در آیین حنابران زنان ظرف حنا را در صحن امامزاده می چرخانند و هر کدام از آنها یک قاشق از محتوای حنای خشک را در ظرفیت خود می ریزند و از ظرفی دیگر، از ظرف حنای خود نیز قاشقی به زنان دیگر هدیه می دهند.
آخرین سنت ماه مبارک رمضان در چهارمحال و بختیاری ،نذر روز عید فطر است که برخی از مردم با توزیع نذری این روز را گرامی می دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار