تابناک چهارمحال وبختیاری- تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در نامه ای به سازمان بازرسی استان با غیرقانونی خواندن احداث جاده عشایری پنبه کال در دامنه های زردکوه شهرستان کوهرنگ، توقف کامل اجرای این طرح را خواستار شدند.
کد خبر: ۶۱۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 03 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- در این نامه آمده است: دست اندازی های غیراصولی و مدیریت های ناپایدار و ناکارآمد بر کوهستان های کشور سبب بروز پدیده های نگران کننده ای نظیر تخریب رویشگاه های طبیعی، نابودی جنگل ها، افزایش شدید نرخ فرسایش خاک، نابودی تنوع زیستی جانوری و کاهش شدید منابع آبی شده تا جایی که کشور را با بحران ورشکستگی های اکولوژیک فاجعه باری مواجه کرده است.
در این نامه تصریح شده است: در روزهای اخیر باز هم به بهانه قرار دادن مطالبات جوامع محلی، ناباورانه شاهد آغاز غیرقانونی طرح احداث جاده عشایری پنبه کال در زردکوه بختیاری هستیم؛ طرحی که فاقد هرگونه مطالعه، ارزیابی زیست محیطی و مجوزهای قانونی بوده که با توجه به حساسیت های زمین شناسی این کوهستان، خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
ادامه این مطلب می افزاید: راهسازی در یال های پرشیب و حساس به فرسایش زردکوه که از دامنه های بالای غار یخی کوهرنگ آغاز و تا دامنه های بازفت ادامه می یابد به هیچ وجه ضرورت های شیوه زندگی جامعه بسیار کوچک عشایری منطقه نبوده و بر بنیاد ساختار زمین شناسی یال های شیب دار زردکوه هرگز امکان تثبیت این جاده وجود نخواهد داشت.
این تشکل ها در تشریح اهمیت حفظ زردکوه بختیاری در این نامه آورده اند: این کوه یکی از مناطق راهبردی تولید آب در سرشاخه های کارون و زاینده رود و دارای یخچال های برفی و در شمار میراث های طبیعی اکولوژیکی و تنوع زیستی جانوری کشور قرار دارد.
ادامه این مطلب آمده است: چگونه ممکن است در شرایطی که کشور با شدت گرفتن بحران آب در سرچشمه ها مواجه است، کارگزاران دولتی که خود را زیست محیطی می دانند به دنبال اجرای پروژه فاجعه باری باشند که هیچگونه مطالعه، نقشه و گزارش ارزیابی زیست محیطی و مجوزی از سوی دستگاه های متولی ندارد.
در همین حال فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: اجرای جاده عشایری پنبه کال این شهرستان طی روزهای آینده با حضور کارشناسانی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تعیین تکلیف می شود.
مرتضی زمانپور افزود: با حضور جمعی از مدیران استان و کارشناسانی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بازدید میدانی، در خصوص اجرا یا عدم اجرای این طرح تصمیم گیری می شود.
اجرای جاده پنبه کال طی روزهای اخیر با گلایه هایی در اجرا و عد م اجرا همراه بوده است.
مردم شهرستان کوهرنگ که بخش بسیاری از آن را عشایر کوچرو تشکیل می دهند بر احداث این جاده تاکید دارند، اما در مقابل جمعی از فعالان محیط زیست عنوان می کنند که اجرای این طرح دارای مجوز و مطالعات کارشناسی شده نیست و خسارت های بی شماری از قبیل تخریب زردکوه، نابودی پوشش گیاهی و جانوری منطقه و اخلال در تولید آب منطقه را در پی دارد.
جاده پنبه کال حد فاصل بخش بازفت چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان قرار دارد که با عبور از یال های زردکوه راه کوچ عشایر و تردد آن ها را تسهیل کند.
شهرستان کوهرنگ سرچشمه رودخانه های کارون، دز و زاینده رود است که بیشترین جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری را در زمان ییلاق در خود جای می دهد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
مخالفت خودرااعلام میکنم ولی چه فایده دلسوزکجابود کارشناس کجاست؟کارها بدون تحقیق و عجولانه انجام میشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار