رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد خبر داد
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد از معدوم‌سازی یک رأس اسب مبتلا به مشمشه در شهرکرد خبر داد.
کد خبر: ۶۰۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 19 May 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- محمد یزدانبخش اظهار کرد: بیماری مشمشه یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های واگیر خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که اغلب موجب ابتلای تک‌سمی‌ها (اسب، قاطر و الاغ) می‌شود.
وی ادامه داد: رخداد بیماری مشمشه در تک‌سمی‌های حساس موجب تلفات و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب و خطر انتقال بیماری به افراد در تماس مستقیم با حیوان آلوده یا مواد عفونی می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد با بیان اینکه این بیماری در پستانداران گوشتخوار (به طور معمول با مصرف گوشت تک‌سمیان آلوده)، بز، گوسفند و شتر نیز ایجاد می‌شود، گفت: اغلب در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری در انسان منجر به مرگ افراد مبتلا می‌شود.
یزدانبخش افزود: سابقه استفاده از عامل مشمشه به‌عنوان سلاح میکروبی و بیوتروریسم بر اهمیت این بیماری می‌افزاید.
وی با اشاره به اینکه در راستای تشخیص و مبارزه با بیماری مشمشه انجام تست جلدی و خون‌گیری در برنامه مبارزه با بیماری‌های شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد قرار دارد، عنوان کرد: از ابتدای سال تعداد بیش از یک‌صد رأس اسب تست شده و یک رأس اسب مبتلا شناسایی و معدوم شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد گفت: در سال گذشته تعداد 855 رأس تک‌سمی جهت شناسایی بیماری مشمشه تست و مورد پایش قرار گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار