تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است همگان در کم‌آبی موجود با مصرف بهینه در استفاده از منابع آب کوشا باشند.
کد خبر: ۶۰۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 15 May 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حجت‌الاسلام سیدمحمد احمدی در نشست هم‌اندیشی با موضوعیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب با کارکنان شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی استان، اظهار کرد: برنامه‌ای منسجم برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه کم‌آبی در حوزه علمیه مورد نیاز است.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت حفاظت از منابع آب، گفت: ارزش آب در حیات می‌تواند به عنوان یک موضوع پژوهشی ارائه و انجام شود و لازم است همگان در کم‌آبی موجود با مصرف بهینه در استفاده از منابع آب کوشا باشند.
حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع آب بسیار مهم است و آب عنصری گرانبها و مایه حیات است، تصریح کرد: در احادث نیز به اهمیت استفاده از آب به عنوان یک نعمت توجه شده است.
مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه وضعیت منابع آب در چند سال گذشته در استان مطلوب نبوده است، تصریح کرد: طی 10 سال گذشته میزان حجم مخزن سفره‌های آب زیرزمینی در دشت شهرکرد 193 میلیون متر مکعب کاهش داشته است که بیشترین میزان کاهش در سطح دشت‌های استان است.
محمدعلی ناصری تاکید کرد: استفاده از کشت گلخانه‌ای به دلیل مصرف آب کمتر و بازدهی بیشتر، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و نصب کنتر هوشمند برای چاه به منظور افزایش راندمان بهره‌وری از منابع آب را از راهکارهایی برشمرد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی در خصوص تشکیل کارگروه سازگاری با خشکسالی در کشور بیان کرد: این کارگروه در تمام استان‌های کشور تشکیل شده که مسائل مربوط با خشکسالی را بررسی و برنامه عملیاتی ارائه می‌دهد.
ناصری اجرای سیستم آبیاری تحت فشار همانند تیپ را مناسب دانست و گفت: این آبیاری راندمان بالاتری دارد و در صرفه‌جویی آب نقش اساسی ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه لازم است کشاورزان آگاهی کافی نسبت به شرایط موجود را داشته باشند، اضافه کرد: کشت‌ برنج در استان ممنوع شده است و کشت‌های با نیاز آب بالا نیز محدود شدند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان سیدغلامرضا رضوی نیز اظهار کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب و داناب نیز از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان به جهاد دانشگاهی واگذار شده است و جهاد دانشگاهی قرار است به اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان، دانشگاهیان، کشاورزان و... اطلاع رسانی کند.
دبیر اجرایی پروژه اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد تسهیل‌گر است که حول محور اطلاع‌رسانی برای سازگاری با کم‌آبی در شرایط اقلیمی جدید نشست‌هایی را انجام خواهد داد و مهمترین وظیفه ما در این ماموریت، فرهنگ‌سازی برای سازگاری با کم‌آبی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار