مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مرتع فقط برای تولید علوفه و چرای دام نیست، گفت: می‌توان با قُرق و اقتصادی کردن مراتع، درآمدهای هنگفتی را نصیب بهره‌برداران محلی کرد.
کد خبر: ۶۰۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 14 May 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی‌مقدم در گردهمایی تدوین برنامه‌های راهبردی آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی با حضور مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری و رؤسای آموزش و ترویج ترویج مشارکت‌های مردمی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 85 درصد اراضی چهارمحال و بختیاری ملی هستند، اظهار کرد: رویکرد منابع طبیعی و آبخیزداری استان از سال 1394 اقتصادی کردن عرصه‌های منابع با کمک جوامع محلی است و در همین راستا اقدامات بسیار خوبی در راستای فرهنگ‌سازی صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه برخی از مردم از روی آز و برخی از سوی نیاز به عرصه‌های منابع طبیعی خسارت وارد می‌کنند، عنوان کرد: از طریق مراجع قضایی با کسانی که از روی آز به عرصه‌های منابع‌طبیعی خسارت وارد می‌کنند برخورد می‌کنیم و در همین راستا 15 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری که توسط سودجویان تصرف شده بود به دولت بازگشت و همچنین در برخورد با قاچاقچیان چوب حدود 350 هزار کیلو چوب و 44 هزار کیلو ذغال کشف شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به‌علت تدابیر شدید حفاظتی تولید ذغال در استان کاهش داشته است و سودجویان اقدام به قاچاق چوب به استان‌های مجاور برای تهیه ذغال می‌کنند.
محمدی‌مقدم تهیه سوخت و زراعت دیم را دو عامل اصلی آسیب توسط جوامع محلی به عرصه‌های منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: این مسئله به‌علت تعداد بالای روستاهای محروم در چهارمحال و بختیاری است که مردم 360 روستا از روی فقر و ناچاری دست به تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و قطع درختان می‌زنند.
وی اضافه کرد: جهت حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و تأمین نیاز اقتصادی مردم اقدام به جنگل‌کاری اقتصادی، کاشت گیاهان دارویی و خوراکی توسط بهره‌برداران محلی کردیم و در حال حاضر برخی گونه‌های جنگلی توسط مردم احیا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اجرای دو پروژه بین‌المللی جایکا و منارید را در حفظ منابع طبیعی و منتفع شدن جوامع محلی از عرصه‌های طبیعی مؤثر دانست و گفت: هم‌اکنون جوامع محلی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، اطفای حریق، جلوگیری از تصرفات غیرمجاز و تولید بذر و نهال گیاهان دارویی و خوراکی حضور مؤثری دارند.
محمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه مرتع فقط برای تولید علوفه و چرای دام نیست، خاطرنشان کرد: می‌توان با قُرق و اقتصادی کردن مراتع، درآمدهای هنگفتی را نصیب بهره‌برداران محلی کرد و همچنین می‌توان با تغییر الگوی سوخت جنگل‌نشینان و کاشت درختانی هم‌چون انجیر، بادام، بنه و سنجد بهره‌برداران محلی را منتفع و از جنگل‌ها محافظت کرد.
وی در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیت سایر نهادها در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، افزود: استفاده از رویکرد علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در حفظ منابع طبیعی، آموزش کاشت و برداشت، فرآوری گیاهان دارویی، مدیریت جامع حوزه آبخیز و جابه‌جایی و کاشت مجدد درختان قدیمی از اقدامات صورت گرفته با همکاری سایر نهادها است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار