مدیر دفتر حفاظت سازمان جنگلها
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری، ادعای شبکه های معاند فارسی زبان مبنی بر خشک شدن جنگل های زاگرس در اثر آفت جوانه خوار بلوط را خلاف واقعیت دانست.
کد خبر: ۶۰۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 03 May 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- بهمن افراسیابی افزود: انگار عده ای دوست دارند جنگل های ایران را خشک شده بدانند، هر چند خشک شدن درختان به دلیل تغییرات اقلیمی در همه جا ممکن است وجود داشته باشد، ولی آماری که این شبکه ها ارایه می کنند از نظر علمی درست نیست.
وی تصریح کرد: آفت جوانه خوار بلوط باعث خشک شدن درختان بلوط در زاگرس نشده است و این آفت باعث خشکی درخت نمی شود.
به گفته افراسیابی، به علت تغییرات اقلیمی بخشی از جنگل های زاگرس ایران با طغیان جوانه خوار بلوط همراه شد که این طغیان آفت در بخشی های از جنگلهای زاگرس که احتمال بحران وجود داشت، با اقدام های پیشگیری در استان ها از بحرانی شدن آن جلوگیری شد.
وی تصریح کرد: سطح آفت جوانه خوار بلوط در زاگرس از 130 هزار هکتار در سال 96 به 241 هزار هکتار در اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری عامل اصلی طغیان آفت در جنگل های ایران از جمله زاگرس را تغییرات اقلیمی عنوان کرد و گفت: این تغییرات، تنوع و ترکیب پوشش گیاهی ایران را متحول کرده و جنگل های زاگرس ایران به دلیل کمبود بارندگی و کاهش رطوبت آسیب پذیرتر از گونه های دیگر شده اند.
وی تاکید کرد: در سال 91 تا 92 به علت تغییرات اقلیمی، بیماری قارچ زغالی و سوسک خوار باعث آلودگی یک میلیون هکتار از جنگل های ایران شد که 10 درصد بلوط های زاگرس خشک شد.
افراسیابی افزود: دخالت های انسانی در محیط جنگلی و مراتع یکی دیگر از عوامل بروز آفت و بیماری جنگلهاست.
وی تصریح کرد: آفت جوانه خوار بلوط تک نسلی است و به همین دلیل در لارو اول و دوم درخت لخت می شود ولی خشک نمی شود.
افراسیابی افزود: در سال های گذشته با تشدید تغییرات اقلیمی رشد بیماری ها و آفت ها در جنگل های شمال و خارج از شمال پدیدار شد.
به گفته وی، در بخش درختان هیرکانی یا منطقه خزری آفت و بیماری شاخص بلایت یا سوختگی شمشاد (blight Boxwood) و شبپره شمشاد است که می تواند آسیب هایی را به جنگل ها وارد کند.
وی افزود: در منطقه رویشگاهی جنگلی ایرانی تورانی نیز بیماری لورانتوس، دارواش (Viscaceae) و ارس واش وجود دارد که به صورت نیمه انگلی روی درختان این منطقه رشد می کند.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری گفت: حدود 450 هزار هکتار از جنگل های ایرانی تورانی به این انگل مبتلا شده اند.
افراسیابی به بروز بیماری 'تشی' در بین درختان بنه نیز اشاره کرد و افزود: بروز این بیماری به دلیل کمبود غذای این جانور است که باعث خشکی درخت بنه در جنگلها می شود و این هجوم به دلیل تغییرات اقلیمی است.
به گفته وی، در منطقه کویری و فلات مرکزی نیز درختچه های تاغ دچار بیماری شپشک سفید شده است که اکنون 80 هزار هکتار از تاغ زارها را مبتلا کرده است که در 40 هزار هکتار آن وضعیت بحرانی دارد.
وی تصریح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری با رصد به موقع و مبارزه بیولوژیک مناطق آلوده را شناسایی کرده و نقشه های جامع مبارزه با آن را تدوین کرده است.
به گفته وی،همه این بیماری ها در جنگل ها و مراتع زیر کنترل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری است.
سطح جنگلی زاگرس ایران حدود 6 میلیون هکتار است که عمده پوشش جنگلی این منطقه بلوط ایرانی است.
آفت جوانه خوار بلوط دارای یک نسل و 5 سن لاروی است و خسارت آن نیز زمان با خروج لاروها از اواخر اسفندماه شروع می شود و لاروهای سن آخر نیز در اواسط اردیبهشت ماه با لوله کردن انتهای بـرگ ها در همان محل وارد مرحله شفیرگی می شوند.
این آفت خسارت بیولوژیکی دارد و مبارزه با آن به صورت بیولوژیکی در منطقه زاگرس نشین انجام می شود.
به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در استان چهارمحال و بختیاری و حتی بیشتر جنگل های زاگرس شده است.
میزان خسارت این آفت به گونه ای است که باعث بی برگی درختان بلوط می شود و لاروهای این آفت از همان ابتدا و همزمان با رویش جوانه درخت شروع به تغذیه کرده و در مراحل بعد از برگ های رشد یافته تغذیه می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار