کد خبر: ۵۸۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 11 April 2018
سال 1396 با همه نقاط مثبت و منفی اش به پایان رسید و سال 1397 با انتظار مردم برای رسیدن به روزهای شیرین تر و کاهش مشکلات و ضعف ها  شروع شد.
سال 97 از جهات مختلف دارای تنش ها و چالش های جدی خواهد بود و البته در صورت اراده جدی برای رفع مشکلات،همت و همدلی بین مردم و مسوولان و توجه به ظرفیت های درونی می توان بر اکثر مشکلات فائق آمد.
در حوزه بین الملل اتفاقات صورت گرفته در امریکا ،از رفتارهای ترامپ تا انتصاب بولتن جنگ طلب و زیرمیز زدن های مدام دیوانه امریکایی در توافق هسته ای از یکسو و ماجراجویی های شاهزاده ناپخته سعودی باعث افزایش تنش های منطقه ای شده و درگیری های جریان استکبار و غلامانش با جمهوری اسلامی شفاف تر و علنی تر از گذشته شده است.
بهانه گیری های کشورهای اروپایی و عدم پایبندی به تعهدات خود در برجام هم باعث شده تا به آنچه گروهی از سیاسیون کشور بدان امید داشتند نرسیم و در این حوزه نیز دچار چالش و تنش هستیم.
اما پیروزی های چشم گیر مقاومت، پیروزی در سوریه ، مقاومت دیدنی مردم در یمن، گسترش ارتباطات ایران در عراق و سوریه و لبنان و نزدیک تر شدن با قطر ، همچنین ارتباطات گسترده تر ایران با روسیه و ترکیه نیز معادلات منطقه ای و جهانی را تغییر و با شرایط جدیدی مواجه ساخته است.
در حوزه داخلی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی و اجتماعی دچار چالش ها و تنش های جدی هستیم که اگر همه ملت و مسوولان چاره ای نیندیشند تلاش های بین المللی صورت گرفته هم نتیجه ای نخواهد داد.
منازعات گروه ها و احزاب سیاسی در کشور به اوج رسیده و هیچ حزب، نحله و گروه و قومی نیز نمیخواهد در عمل و در واقعیت برای کاهش این منازعات کاری کند.
مشکلات اقتصادی بخش عمده ای از مردم، بیکاری، فساد موجود در بخشی از بدنه سازمانی، رکود اقتصادی و  تنش های آبی و خشکسالی در کشور که مشکلات اجتماعی را در پی داشته نیز از چالش های مهمی است که بدنه اجتماعی کشور با آنان دست به گریبان است و مطالبه رفع این مشکلات را دارند.
در این زمینه ذکر چند نکته را ضروری میدانم:
1-مردم ما برای رسیدن به استقلال سیاسی،فرهنگی و اقتصادی خونها داده اند،سالها جنگیده اند و ده ها سال همه سختی ها و رنج ها و کاستی ها را تحمل کرده اند چرا که میدانند به آنچه شایسته آن هستند خواهند رسید و رسیدن به رفاه و آرامش با استقلال، مقاومت و تلاش حاصل خواهد شد.
2-مبارزه جدی با تبعیض، فساد و رانت خواری کمترین انتظاری است که مردم از دولتمردان دارند، درست است که فساد سیستماتیک شبیه آنچه در زمان پهلوی رخ می داد در کشور وجود ندارد اما وجود فساد و رانت خواری در کشور چیزی نیست که بتوان آن را کتمان کرد.مردم این فساد، رانت خواری و تبعیض ها را میبینند و انتظار برخورد جدی دارند.
لازم است به جای کتمان واقعیتی که مردم روزانه شاهد آن هستند برخورد جدی و علنی صورت پذیرد.
3-مشکلات اقتصادی موجود مساله ای نیست که با یک روز و یکسال و شعار دادن برطرف شود و درمان این بیماری زمان بیشتری را میطلبد که همه بایستی این فشار را تحمل نمایند تا به نتیجه مطلوب برسیم.اما انتظار از مسوولان ارشد کشور این است که برنامه جامع ، روشن و یکپارچه ای را برای استفاده صحیح از منابع،توسعه اقتصادی با استفاده از ظرفیت های داخلی و توجه داشتن به تکنولوژی های جدید داشته باشند.
حمایت از کارآفرین،برخورد با رانت خواران و سنگ اندازان در مسیر توسعه مناطق،تسهیل فضای کسب و کار ،مقابله با افراد فاسد،حمایت از کالا و خدمت ایرانی،مبارزه جدی با قاچاق و اطمینان به فعالان اقتصادی برای تسهیل فضای کار ،اجازه رقابت در فضای اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی، سیاست صحیح و مدیریت چابک و فعال حوزه های کشاورزی و صنعتی و تلاش جدی مسوولان برای کاهش معضلات آبی از مهمترین انتظارات مردم از حاکمیت است.
4-مدتی است صحبت از گفتگوی ملی برای عبور از بحران ها است.بنظر نگارنده این مطلب اصل موضوع گفتگو درست است اما مسیر را نباید اشتباه برویم.
گفتگوی ملی که سیاسیون از آن صحبت میکنند دردی که دوا میکند کاهش منازعات گروههای سیاسی است که اکنون هر یک برای منافع خود کار میکنند و خوبی این گفتگو ها رفع آن مساله را میکند اما گفتگو و تعاملی مهمتر برای رفع چالش های نقطه به نقطه کشور وجود دارد که بایستی جای این نوع گفتگو را در کشور باز کرد.  روحیه همفکری،مشورت،همکاری،مشارکت و تعاون سالهاست که از کشور ما رخت بربسته تا حدی که کارشناسان خارجی ایرانیان را به داشتن روحیه کار انفرادی متهم میکنند و میگویند ایرانیان روحیه کار جمعی ندارند و حتی شکل نگرفتن تعاونی ها را به این مساله ربط می دهند.آری میگویم متهم میکنند چون این نگاه یک توهین بزرگ به این ملت است،ملتی که کارهای بزرگی را در طول تاریخ با اتحاد و همدلی مردمانش انجام داده است نباید چنین برچسبی بخورد.
این بدان معناست که ما اگر اراده کنیم و بخواهیم درد امروزمان را چاره کنیم باید روحیه وحدت،همدلی،گفتگو و مشارکت را در خود دوباره بارور کنیم ،روحیه ای که به هر دلیل سالیانی است کمتر بکار گرفته ایم.
مردم تک تک روستاها و شهرهای ما اگر امروز با هم مشورت کنند و تصمیم بگیرند منافع بیشتری از ظرفیت شهر و روستا و سرمایه هایشان خواهند داشت.امروز که صحبت از توسعه روستاها و شهرهای کوچک مطرح شده و بعنوان  یک راهبرد برای عبور از مشکلات کنونی مطرح شده اگر بخواهیم نتیجه مطلوب بگیریم بایستی نگاه مشورت محوری و گفتگو محوری و مشارکت را در این مناطق احیا نمود.نگاه گفتگو و تعاون را بایستی از پایین به بالا پیش ببریم نه گفتگوی صرفا چند آدم سیاسی.
فرهنگ گفتگو،وحدت و مشارکت را بایستی در بدنه اجتماعی مردم زنده کنیم و این وظیفه و رسالت بزرگ حاکمیت است.
مردم عزیز ما باید بدانند اگر این روحیه را در خود دوباره زنده کنند بسیاری از مشکلات را خودشان برطرف خواهند کرد و دولت ها را وادار به حرکت در این مسیر خواهند نمود.
5-اقتصاد مقاومتی شاه کلید عبور از وضعیت موجود است،اقتصاد مبتنی بر حمایت از فکر ،ایده،خدمت و تولید داخلی، اقتصادی که نگاهش این است که بایستی خود را از درون درست کنیم، استعدادها را بارور و شکوفا کنیم و از آن حمایت جدی کنیم.
اقتصاد درون زا و توسعه آن به بیرون، حمایت از تولید داخلی و گرفتن بازارهای منطقه ای و جهانی، حمایت از داشته ها و تلاش برای رسیدن به آنچه ظرفیت آن وجود دارد.....
اینهاست که میتواند ما را از وضعیت بوجود آمده خارج کند که رهبری عظیم الشان پرچم آن را برافراشته اند و راه صحیح رسیدن به پیشرفت و رشد و رفاه اجتماعی را ازین مسیر میدانند.
حمایت از کالای ایرانی راهبردی است که اگر به واقعیت تبدیل شود گره بسیاری از مشکلات را باز میکند به شرطی که انتظارات مردم که در بند 3 بدان اشاره شد هم همزمان تحقق یابد.
وحدت،همدلی،همفکری،مشارکت عمومی ، مدیریت مسوولانه ، توجه به مطالبات عمومی و حفظ و رشد روحیه امیدواری قطعا آینده ای روشن تر را برای مردم ما رقم خواهد زد. انشالله
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار