تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال آتش سوزی، عرصه های طبیعی استان را به دلیل خشکسالی و کمبود بارش ها در سال زراعی جاری افزایش می دهد.
کد خبر: ۵۸۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 10 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- غلامحسین نصیری افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها و خشک شدن سریع زیر اشکوب جنگل ها (گونه و بوته های زیر درختان) افزایش آتش سوزی در جنگل و مراتع استان محتمل است.
وی با بیان هزینه بر بودن اطفای هوایی برای آتش سوزی های گسترده در مناطق سخت گذر تاکید کرد: بر این اساس همکاری بهره برداران محلی، روستاییان و جنگل نشینان در جلوگیری از بروز آتش سوزی ها و تخریب منابع طبیعی بیش از گذشته ضروری است.
هرچند براساس آخرین اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری در نیمه اسفند سال گذشته، سطح آتش سوزی های سال 96 در سطح مراتع و جنگل های این استان به 35 هکتار و 38 مورد رسیده است که نسبت به سال 95 حدود 70 درصد کاهش نشان می دهد، اما سال گذشته درحالی سپری شد که آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان های زاگرس نشین لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل گستردگی نیازمند اطفای حریق هوایی شد.
وقوع این آتش سوزی ها در استان های همجوار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی مشابه چهارمحال و بختیاری حساسیت اقدامات و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی ها در سطح منابع طبیعی را متذکر می شود.
میانگین بارش های سال زراعی جاری (1 مهر تا 20 فروردین) این استان که سرچشمه سه رودخانه مهم زاینده رود، کارون و بخشی از دز به شمار می رود 183.5 میلیمتر گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 62 درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه 65 درصد کاهش دارد.
جنگل های چهارمحال وبختیاری با وسعتی معادل 307 هزار هکتار 18٫5 درصد مساحت این استان و 2٫5 درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است و این استان جزو استان های جنگل خیز کشور در مناطق زاگرس نشین به شمار می رود.
مراتع چهارمحال و بختیاری نیز یک میلیون و 93 هزار هکتار از وسعت این استان را شامل می شود که با احتساب جنگل ها 86.6 درصد از مساحت این استان را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار