تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرامور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ گفت: کشوری که سرانه سالانه آب آن کمتر از 1300 متر مکعب در سال شود وارد مرحله تنش آبی شده است و پایین‌تر از این مقدار نیز وارد مرحله بحران می‌شود که در کشور واستان اکنون در بحران قرار داریم اما نباید این بحران موجب یک ورشکستگی آب شود.
کد خبر: ۵۷۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 15 March 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- سیدهاشم فاطمی با اشاره به اینکه امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها برای چهارمحال و بختیاری در 60 سال اخیر بوده است، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر 60 درصد قنوات استان خشک و خروجی کارون حدود 40 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و کمبود و تغییر بارش از برف به باران موجب کاهش نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی شده و تبخیر بیشتر را به دنبال داشته است.
فاطمی کاهش آب چشمه‌ها به دلیل کاهش ذخایر برفی را از موارد آسیب‌زا دانست و عنوان کرد: با توجه به کاهش دبی پایه چشمه‌ها و رودخانه‌ها این امر در ماه‌های گرم سال آتی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و این نشان از نگران کننده بودن شرایط آبی در استان است.
وی ادامه داد: هرچند امیدوار به لطف پروردگار هستیم اما تضمینی برای وجود بارش مطلوب در سال آینده نیز وجود ندارد و لازم است که به فکر چاره‌ای برای حفاظت از ذخایر آب باشیم.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آب مصرفی و به ویژه آب شرب توسط سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود، اضافه کرد: باید همین منابع آب باقی مانده را حفظ کرد.
فاطمی گفت: با شروع فعالیت چاه‌های کشاورزی دبی چاه کاهش می‌یابد و با افزایش دما به ویژه در ماه رمضان سال آینده که با خرداد ماه مقارن خواهد شد، مصرف آب افزایش می‌یابد و به طور یقین در ماه‌های آتی در آب شرب با کمبود مواجه خواهیم شد پس لازم است همگان بسیج شوند و بپذیرند که شرایط بحرانی است و شیوه‌های مصرف را تغییر دهند.
مدیرامور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ اظهار کرد: امسال به ناچار برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی برای کشاورزی زودتر آغاز خواهد شد و همین امر موجب کاهش دبی چاه‌های آب می‌شود در نتیجه منابع آب کمتر و مصرف بالاتر می‌رود و این مهم منجر به قطع آب و یا شاید در برخی مناطق به جیره‌بندی برسد.
فاطمی ایجاد شرایط فعلی در استان را به دلیل عدم آینده‌نگری نسبت به آینده دانست و گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان تنها به دنبال اقدامات بلند مدت بود و باید در کوتاه مدت و به شکل آنی اقدامات انجام شود تا بتوان شرایط دشوار کنونی را پشت سرگذاشت.
وی با اشاره به اینکه نخستین راهکار این است که به هر نحوی که می‌توان برداشت از منابع آب را حداقل 35 تا 40 درصد کاهش داد، تصریح کرد: ضرایب تعدیل اعمال شده از وزارت نیرو برای دشت خانمیرزا 53 درصد، دشت بروجن 47 درصد و دشت شهرکرد 34.4 درصد است و باید به این میزان کاهش برداشت صورت گیرد.
فاطمی تصریح کرد: اگر این موارد انجام نشود به طور حتم در تامین آب شرب با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌‍ای از آب مصرفی به میزان حدود 85 درصد در بخش کشاورزی مصرف ‌می‌شود، گفت: اگر محدودیت برداشت اعمال شود، موثر خواهد بود و امکان گذر از شریط کنونی فراهم خواهد شد.
فاطمی بدمصرفی به معنای مصرف بالای انرژی آب، غذا و... را از ایراداتی دانست که اگر رفع شود تاثیر شگرفی در بهبود وضعیت آبی و اقتصادی و حفظ محیط زیست کشور خواهد داشت .
وی با اشاره به اینکه باید آب و کشاورزی اولویت اصلی کشور شود، ادامه داد: لازم است اعتبارات بخش‌های آب و کشاورزی به میزان قابل توجه افزایش یابد تا کشاورزان بتوانند با اجرای شیوه‌های آبیاریی نوین و زیرسطحی مصرف آب را کاهش داده و شرکت آب منطقه‌ای نیز بتواند وظایف ذاتی خود از جمله نصب کنتور‌های هوشمند را انجام دهد.
فاطمی بیان کرد: اکنون زمانی برای آزمون و خطا نیست و باید از تجربه موفق سایر کشورها استفاده کرد تا منابع آب از بین نرود.
مدیرامور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ تفکیک سیستم آب شرب از آب بهداشت را از راهکارهای بلند مدت به منظور حفاظت از منابع آب شرب و تامین آب شرب سالم عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در کشاورزی باید کشت بهاره را به شدت پایین آورد و سطح آیش را رعایت کرد، افزود: ارقامی باید استفاده شوند که زود محصول و کم آب‌بر باشند.
فاطمی گسترش استفاده از روش‌های آبیاری زیر سطحی، عدم افزایش سطح زیر کشت و اجرای طرح نکاشت و تامین اعتبار لازم برای پرداخت خسارت به کشاورز برای خاموش کردن چاه در مزرعه و تخمین دقیق این خسارت را از راهکارهایی برشمرد که باید اجرایی شوند.
مدیرامور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ با بیان اینکه داشتن برنامه در راستای سازگاری با شرایط موجود یک ضرورت اساسی برای کشور است، تصریح کرد: خشکسالی پدیده جدیدی نیست اما باید برای عبور از بحران سبک زندگی را تغییر داد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که ضمن مرتفع کرن نیازها منابع طبیعی و به ویژه آب، برای مصرف آتی فرزندانمان بماند.
فاطمی اظهار کرد: تغییر در شیوه‌های آبیاری 30 درصد صرفه‌جویی را به دنبال خواهد داشت و می‌توان با مصرف آب کمتر تولید را به میزان قابل توجه افزایش داد.
وی ادامه داد: اکنون آبخوان‌های استان حدود 700 تا 800 میلیون مترمکعب کسری دارند و سطح ایستابی در خانمیرزا30 متر، در شهرکرد 16 تا 17 متر و در سفید دشت 25 متر پایین رفته است.
فاطمی تاکید کرد: با ذوب شدن یخچال‌های زردکوه در سال های اخیر رودخانه‌ها در تابستان به شدت کم آب و با توجه به عم تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی این منابع نیز با کاهش مستمری مواجه هستند.
فاطمی با اشاره به اینکه 90 درصد آب شرب مصرفی در استان از چاه‌ها تامین می‌شود، اظهار کرد: اکنون کمتر از 100 حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که بزودی با پیگیری‌های انجام شده پر و مسدود خواهند شد.
وی اضافه برداشت از چاه‌های مجاز را از دیگر تخلفات دانست و عنوان کرد: که با همکاری بسیار مطلوب دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان برخورد با این موارد به نحو مطلوبی در دست انجام است که در سه روز گذشته منصوبات غیر مجاز پنج حلقه چاه با اضافه برداشت تخلیه و پلمب شده است
وی شیرین کردن آب خلیج فارس را نیز با وجود هزینه‌های بالای آن موجب تولید آبی گران دانست و عنوان کرد: باید همگان دست در دست هم با مصرف درست این بحران را سپری کنند که رسانه‌ها نیز در این زمینه رسالت فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی را خواهند داشت.
فاطمی تصریح کرد: باید پذیرفت که دچار کم آبی شده‌ایم و برای عبور از این بحران باید آب باقی مانده برای مصرف خود و فرزندانمان بماند.
وی گفت: اکنون آهنگ خشکسالی تندتر از ما حرکت می‌کند و باید همگان با زیاد کردن سرعت خویش، خود را با شرایط آب و هوایی فعلی سازگارکنیم.
مدیرامور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ گفت: صنایعی آب‌‎بر که سیستم خنک کننده دارند و از آب استفاده می‌کنند، می‌توانند بازچرخانی کرده و از پساب آن مجدد استفاده کنند.
وی تاکید کرد: لازم است ایجاد و راه‌اندازی صنعت با شرایط اقلیمی منطقه سازگار باشد و صنایع آب‌بر در مناطق خشک راه‌اندازی نشوند.
فاطمی خاطرنشان کرد: بحران کم آبی بزرگ‌ترین تهدید پیش روی ایران و ایرانیان است که باید با یک وفاق ملی از ان عبور کنیم و این کار در صورتی که همه بخواهند شدنی است و اگر نخواهند آینده بسیار دشوار و نگران کننده خواهد بود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار