کد خبر: ۵۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ 05 July 2015
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری چهار محال و بختیاری گفت : استان چهار محال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار وسعت دارد که از این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد و از این میزان عرصه های ملی یک میلون و ۹۳ هزار هکتار عرصه های مرتعی و مراتع، هفت هزار هکتار نیز عرصه های جنگلی می باشد.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه چهار محال و بختیاری ۱۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می کند اظهار داشت : این استان منشاء سه حوزه آبخیز رودخانه های کارون، زاینده رود و دز است.

وی تصریح کرد : فعالیت های منابع طبیعی سه استان بزرگ اصفهان، خوزستان و یزد به چهار محال و بختیاری بستگی دارد.

محمدی مقدم بیان داشت : ظرفیت مراتع ما ۶۰۰ هزار واحد دامی است که متاسفانه بدلیل عدم ایجاد اشتغال مناسب در عرصه های منابع طبیعی در استان ۵/۳ برابر مراتع استان دام وجود دارد.

وی ادامه داد : ۵/۲ میلیون دام در مراتع این استان وجود دارد که این خود عامل تخریب برای بحث مراتع است .

محمدی مقدم با اشاره به وضعیت اعتبارات منابع طبیعی در سال گذشته بیان داشت : ۲۰۴ پروژه در قالب ۲۷ طرح ملی و استانی بالغ بر اعتبار ۹۷ میلیارد ریال در حوزه منابع طبیعی در سال گذشته وجود داشت که از این میزان ۱۶ طرح استانی با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال و ۱۱ طرح ملی با اعتبار ۷ میلیارد ریال تصویب شده بود.

وی عنوان کرد : نسبت تخصیص اعتبارات نام برده شده ۶۳ درصد بود به همین دلیل اکثر پروژه ها ۱۰۰ درصد اجرا شده است .

محمدی مقدم یادآور شد : اعتبارات داده شده به منابع طبیعی در حوزه های آبخیز داری، جنگل ، مرتع و حفاظت هزینه شده است.

وی اذعان داشت : اصلاح و سامان دهی اراضی آبخیز داری،آبخیز داری و پیشگیری مهار سیل در بحث حفاظت از جنگل ها و مراتع از جمله اقداماتی بوده است که در سال گذشته بدان پرداخته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری چهار محال و بختیاری گفت : طرح صیانت از جنگل های زاگرس از جمله طرح های ملی بوده است که در ۱۱ استان در حاشیه زاگرس از سال ۸۳ شروع شده است.

محمدی مقدم در خصوص عوامل ایجاد بیابان زایی معتقداست : عوامل انسانی و عوامل طبیعی موجب بیان زایی شده که عوامل طبیعی کمتر رخ می دهد و خشکسالی های پی در پی و عوامل انسانی با اقدامات نا بجای خود باعث بیابان زایی شده است.


وی اظهار داشت : امروز بر اثر بهره برداری های بی رویه و حفر چاه های آب موجب شده دشت های شهرکرد منشاء کانون های گرد و غبار شود.

محمدی مقدم افزایش جمعیت را نیز یکی از عوامل انسانی در بیابان زایی دانست و گفت : با افزایش جمعیت موجب می شود استفاده از آب های زیر زمینی و برداشت از عرصه های منابع طبیعی نیز متقابلا افزایش یابد و همین امر موجب بیابان زایی نیز می شود.

وی اظهار داشت : با توجه به تپوگرافی استان و کوهستانی بودن منطقه و همچنین بارندگی که ایجاد می شود موجب شده در هر هکتار ۲۰ تن فرسایش خاک در این استان به وجود آید که این میزان از نرم کشوری بالاتر است.

محمدی مقدم تصریح کرد: حجم رسوب بر اثر بارش بارندگی در سدهای بالا دست است و چیزی حدود ۲۵ میلیون تن در سال است .

وی ادامه داد : خسارتی که ناشی از بروز رسوب در سد هاست ۶۴ میلیارد تومان است

محمدی مقدم عنوان کرد : هر هکتار زمین چهار تا پنج هزار متر مکعب روان آب تولید می شود که به رودخانه ها و دریاچه ها هدایت و از دسترس ما خارج می شود.

وی با اشاره به اینکه آبی که پشت سدها جمع می شود به اراضی کشاورزی اختصاص داده می شود ادامه داد : خود مردم متقاضی ایجاد سدها و بخش عمده ای از اعتبارات دولت در سطح مطلوب روان آب هستند .

وی اظهار داشت : منابع آبی که در دست داریم چنانچه استفاده بی رویه از آن صورت گیرد به صورت ریز گرد در خواهد آمد.


محمدی مقدم با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات در سطح کشور به ریز گردها تخصیص داده می شود عنوان کرد : بخشی از این اعتبارات به استان چهار محال و بختیاری برای کمک به پوشش گیاهی و منابع آب داده می شود.

وی افزود: قدرت نفوذ پذیری آب یکی از عوامل کانون گرد و غبار می باشد.

محمدی مقدم اذعان داشت : عوامل متعددی چون دام و چرای دام باعث تخریب پوشش گیاهی شده است و همین امر موجب می شود سال بعد عرصه رشدی نداشته باشد.

وی یکی دیگر از عوامل تخریب پوشش گیاهی را تصرف عوارض ملی دانست و تصریح کرد : تصرف عوارض ملی کمک به تولید کشاورزی و اقتصاد کشور است اما برای منابع طبیعی یک ضرر بیش نیست.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه اگر نتوانیم جنگل ها را احیاء کنیم کهن سال خواهد شد عنوان کرد : با احیاء نکردن جنگل ها در آینده پوشش جنگلی را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه عده ای از افراد سود جو متاسفانه برای اشتغال خود اقدام به حمل چوب و بریدن درختان می کنند بیان داشت : تولید زغال نیز یک معضل است و در این راستا بیشترین تاوان را منابع طبیعی می دهد.

محمدی مقدم اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق چوب و زغال برای منابع طبیعی هزینه سنگینی را در پی دارد که در حد بزاعتش نیست.

وی یکی از عوامل تخریب جنگل ها را بحث سوخت دانست و عنوان کرد : خیلی از روستا ها به دلیل صعب العبور بودن آن ها و اینکه امکان گاز رسانی برای این روستا ها تا کنون وجود نداشته است برای سوخت خود از بردین درختان استفاده می کنند و همین امر برای منابع طبیعی یک ضرر به شمار می آید.

محمدی مقدم به استفاده از انرژی نو در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت : استان چهار محال و بختیاری برای سوخت انرژی نو در بین عشایر و روستا های محروم پیشرو بوده است.

وی یکی از عواملی که از قاچاق چوب و زغال جلوگیری می کند را نیرو های حفاظتی دانست و ادامه داد : متاسفانه ما با مشکل کمبود نیرو مواجه ایم در این استان به ازای هر ۱۵ هزار هکتار یک جنگل بان وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری چهار محال و بختیاری گفت : منابع طبیعی گشت های سیاری دارد که اگر ماشین مشکوکی که قاچاق چوب و زغال داشته باشد را ببیند سریعا" آن را کشف و ضبط می کند.

محمدی مقدم اظهار داشت : ۵۱ درصد از جنگل های استان در شهرستان لردگان است و به همین خاطر ما دو ایستگاه ایست و بازرسی در این شهرستان مستقر کرده ایم.

وی تصریح کرد : در سه ماهه اول سال جاری سه تن زغال و ۱۰ تن چوب در این استان کشف و ضبط شده است.

محمدی مقدم یاد آور شد: روستا های دور افتاده که هیچ منبع درآمدی برای اهالی وجود ندارد ، هرساله بخشی از اراضی را اقدام به کشت زراعت دیم می کنند که خلاف قانون است و باید با آن ها برخورد شود.

وی اذعان داشت : هر هکتار فعالیت آبخیز داری یک میلیون هزینه دارد که این کار در تمامی شهرستان های این استان انجام شده چراکه آبخیز داری اولویت اول استان است.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه خوشبختانه در این استان بین مسئولین سیاسی تعامل وجود دارد تاکید کرد : برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها دستور تشکیل ستاد بحران داده شد .

وی ادامه داد : مصوب شد برای خرید تجهیزات نیز یک میلیارد منابع طبیعی به محیط زیست کمک کند .

محمدی مقدم با اشاره به اینکه برای ایجاد یک سد دو هزار هکتار جنگل از بین می رود اذعان داشت : ما باید کاری کنیم تا نگاه ها به این سمت پیش رود که به جای سد سازی آب را در زیر زمین جمع کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار