تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش نزولات آسمانی، گفت: امسال چهارمحال و بختیاری یکی از سال‌های بسیار خشک را تجربه می‌کند.
کد خبر: ۵۷۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 26 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- کورش نادری با اشاره به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: بارش‌های زمستانی در استان نیز بیشتر به صورت باران بوده است.
وی افزود: در ایستگاه چلگرد از مهرماه سال جاری تا کنون 391.4 میلی‌متر بارش گزارش شده است که این میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته 875.5 میلی‌متر بوده است که این آمار کاهش 55 درصدی بارندگی در این ایستگاه را نشان می‌دهد و این بدان معناست که امسال در حال تجربه یکی از سال‌های بسیار خشک هستیم.
نادری با بیان اینکه استان شامل 86 درصد گستره کوهستانی و 14 درصد پهنه آبرفتی است و سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده رود است، تصریح کرد: 84 درصد از مساحت استان حوضه آبریز کارون است و مجموع آب خروجی استان به این حوضه در سال آبی 94 – 95 به میزان 3.8 میلیارد متر مکعب بوده است و همچنین 13 درصد مساحت استان را حوضه آبریز زاینده رود شامل می‌شود که خروجی استان به این حوضه در سال 94 – 95 به میزان 3.1 میلیارد متر مکعب بوده است.
وی با اشاره به وجود 15 دشت آبرفتی در استان، گفت: 86 درصد از مساحت استان را گستره کوهستانی تشکیل می‌دهد که این امر نشان از اهمیت ذخایر آب زیرزمینی و محدودیت آن‌ها است اما متاسفانه در سال‌های اخیر با رویه برداشت آب زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی شاهد افت بسیار شدید این منابع بوده‌ایم به نحوی که در مجموع آبخوان‌های استان 641 میلیون متر مکعب کسری مخزن آب زیر زمینی داریم.
نادری خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تا دشت‌های ممنوعه بحرانی استان به چهار دشت شامل شهرکرد، بروجن – فرادنبه، جوانمردی و سفید دشت برسد.
وی اضافه کرد: چهار دشت کیار، گندمان بلداجی، مال خلیفه و لردگان دشت‌های ممنوعه و دشت‌های فارسان، شلمزار، بن، سامان، چلگرد قلعه شاهرخ و یانچشمه در آستانه ممنوعیت قرار دارند.
نادری در خصوص کمبود بارش‌ها و خشکسالی اخیر در استان بیان کرد: ویژگی‌های خاص استان از لحاظ شرایط جغرافیایی و اقلیمی موجب شده است تا تغییرات بارندگی و خشکسالی در سال‌های اخیر تاثیر بسیار زیادی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی بگذارد و این موجب افزایش تقاضا در راستای برداشت منابع آب شده است.
وی احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی به منظورجلوگیری از افت مستمر سطح آب در آبخوان دشت‌ها، سازگاری با خشکسالی با مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب را از برنامه‌های وزارت نیرو برای مقابله با شرایط بحران آب عنوان کرد.
نادری گفت: با پایش‌های انجام شده میزان افزایش دما و خشکسالی در قسمت‌های شرق و جنوب شرقی استان نمود بیشتری داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار