تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری تب برفکی در استان مهار شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
کد خبر: ۵۶۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 17 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمحمد نجاتی با اشاره به گزارش‌های مردمی مبنی بر شیوع بیماری تب برفکی و به‌دنبال آن تلفات دام در مجتمع دامپروری حاج کهوا، شاه‌منظر و اسکان، اظهار کرد: با واکسیناسیون به موقع دام‌های سالم از شیوع این بیماری جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در برخی از استان‌های کشور و استان‌های هم‌جوار چهارمحال و بختیاری شایع شده است، افزود: در چهار کانون حاج کهوا (شمال و جنوبی )، اسکان و شاه منظر در مجتمع دامپروری استان این بیماری مشاهده شد که بررسی‌ها، چوبداران را به‌عنوان عامل انتقال بیماری به مجتمع معرفی کرد.
نجاتی ادامه داد: کلیه دام‌های واجد شرایط در این مجتمع که شامل 9600 راس دام بود واکسینه شده و طرح هم‌زمان تزریق واکسن تب برفکی در حال اجرا است لذا جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیماری تب برفکی در این مجتمع‌ها مهار شده است، گفت: ممکن است گوساله‌هایی که در آن مقطع متولد نشده بودند و یا از لحاظ سنی واجد شرایط واکسینه شدن نبودند هم‌چنان باعث نگرانی دامداران شده باشند که باید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای را اعمال و از خرید و فروش دام بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی اجتناب کنند.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم درگیری گوساله‌ها این بوده که در فاز قبلی واجد شرایط واکسیناسیون نبوده و یا متولده نشده بودند.
نجاتی گفت: متاسفانه ایمنی از طریق جفت در نشخوارکنندگان منتقل نشده و تنها از طریق خوردن آغوز ایمنی واکسیناسیون به گوساله منتقل می‌شود.
بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به‌شدت واگیر دام است که باعث ایجاد زخم‌هایی در دهان، آبریزش بزاق و لنگش می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار