تابناک چهارمحال وبختیاری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ممنوعیت واردات ماهی به ویژه گونه 'تیلاپیا' در دولت دوازدهم باعث شد تا صنعت ماهی پرورشی به خصوص ماهیان سردآبی (قزل آلا) از ورشکستگی نجات یابد.
کد خبر: ۵۵۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 24 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی کاظمی باباحیدری افزود: واردات ماهی تیلاپیا در یک دهه اخیر باعث شد تا بخشی از صنعت شیلات و آبزی پروری به ویژه ماهیان سردآبی از رونق بیفتد.
ماهی تیلاپیا (Tilapia) از خانواده سیکلید و از راسته سوف ‌ماهیان است که طی سالیان اخیر به ایران وارد شده است.
کاظمی باباحیدری گفت: در راستای تصمیم گیری برای صنعت آبزی پروری، نشستی در مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان و نمایندگان استانهای تولید کننده ماهیان سردآبی برگزار شد که مهمترین تصمیم آن جلوگیری از ورود ماهی تیلاپیا به ایران است.
به گفته وی، ورود ماهی تیلاپیا در کشور قرار بود برای تنظیم بازار صورت گیرد، اما این واردات بیشتر از میزان پیش بینی شده ادامه یافت که در دولت دوازدهم از واردات آن جلوگیری شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: واردات ماهی تیلاپیا بیشترین خسارت را به صنعت ماهی چهارمحال و بختیاری وارد می کرد، زیرا این استان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان ماهی سردآبی در ایران است.
کاظمی باباحیدری گفت: وضعیت واردات به گونه ای بود که صنعت ماهی چهارمحال و بختیاری با مشکلات صادرات نیز روبه رو شد که با تصمیم دولت مبنی بر جلوگیری از واردات ماهی تیلاپیا دوباره امید به این صنعت بازگشت.
کارشناسان معتقدند؛ جلوگیری از ورود ماهی تیلایپا باعث جلوگیری از بروز ویروس VHC که بیشترین تاثیر را بر روی ماهیان سردابی دارد، خواهد داشت.
در نیمه نخست امسال تولید و برداشت ماهی سردابی در چهارمحال و بختیاری 11هزار تن بوده است.
هم اکنون 2 هزار نفر بصورت مستقیم در 400 مزرعه پرورش ماهی فعال این استان اشتغال دارند.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های کارون، زاینده رود و بخشی از دز سالانه با تولید 24هزار تن ماهی سردآبی (قزل آلا) مقام نخست تولید ماهی قزل آلای کشور را دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار