تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون اداره مهندسی و اطلاعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نسبت به رانش زمین در شهر ناغان هشدار داد.
کد خبر: ۵۳۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ 05 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- زمین لغزش یا رانش زمین یا زمین لغزه به حرکت لایه های رسوبی غیرمتراکم و متراکمی روی سطح شیبدار به سمت پایین را گویند.
عامل حرکت توده رسوبی، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبکسازی پایین دست توده و بسیاری دیگر از عوامل است.
حرکت نزولی در رانش زمین ممکن است بسیار کند رخ دهد (تنها چند میلی متر در سال) یا با سرعت بسیار بروز کند و تاثیرات مصیبت باری به جای بگذارد.
علیرضا مردانی افزود: براساس مطالعات انجام شده در سال های اخیر، شهرستان اردل و بخصوص شهر ناغان از مناطق حادثه خیز از نظر رانش زمین و زلزله شناسایی شده است.
وی با بیان وجود زمین لغزش بزرگ بین رودخانه سبزکوه تا آخرین نقاط مسکونی شهر ناغان با نام 'چهار تخته' افزود: شیب بالای زمین در این شهر، وجود رودخانه سبزکوه و زایش آب چشمه ها و سدی که در بالا دست شهر برای آبیاری باغات تعبیه شده است، سبب لغزندگی توده پایین دست ناغان می شود و شرایط را برای رانش آن فراهم می کند.
مردانی تاکید کرد: با توجه به اینکه اطراف شهر ناغان حدود چهار گسل فعال زلزله خیز وجود دارد در صورت بروز زلزله 6 ریشتری، این زمین لغزش فعال شده و شهر را نابود می کند.
وی بیان کرد: این درحالی است که با وجود باغات ناغان در بالادست شهر، بیمارستان امام جواد (ع) در حوالی این زمین لغزش و بین 20 تا 30 مورد استخر پرورش ماهی در پایین دست شهر، رانش زمین در این منطقه خسارات فراوانی را به بار خواهد آورد.
وی ادامه داد: با وجود هشدار چندباره منابع طبیعی، تاکنون اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.
مردانی بهترین راهکار برای پیشگیری از رانش و به دنبال آن نابودی شهر ناغان را تثبیت زمین لغزش عنوان کرد و افزود: این راهکار از طریق تخلیه آب از زیرزمین و یا تعبیه شبکه فاضلاب شهر میسر است.
وی جابه جایی ساکنان شهر به محلی دیگر را غیرموثر خواند و بیان کرد: از آنجا که دیگر مناطق شهرستان نیز آسیب پذیر است و امکان فراهم شدن مجدد شرایط زمین لغزش وجود دارد، همچنین به دلیل مشکلات اجتماعی، جابه جایی به مکانی دیگر توصیه نمی شود.
تاکنون 300 زمین لغزش بزرگ و پنج هزار زمین لغزش کوچک در چهارمحال و بختیاری شناسایی و ثبت شده است.
شهر ناغان از توابع شهرستان کیار با بیش از 6 هزار نفر جمعیت از شمال به تالاب سولقان از جنوب به معدن خاک نسوز دوپلان و از طرف شرق به کوه کلار و سبزکوه بختیاری و از غرب به سیاه کوه و شهر اردل در استان چهارمحال و بختیاری مشرف است.
گذر جاده تاریخی دزپارت (دژپارت) از کنار ناغان و عبور جاده فرعی راه ابریشم با 500 سال قدمت تاریخی این شهر را حائز اهمیت کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار