مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع 36 هزاری بیماری ایدز در کشور گفت: باتوجه به راه‌های محدود انتقال و وجود درمان مؤثر برای این بیماری، افراد مبتلا می‌توانند با داشتن عمر طولانی در جامعه فعالیت داشته باشند.
کد خبر: ۵۳۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 30 November 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- محسن آذری‌پور با اشاره به قرار گرفتن در هفته اطلاع‌رسانی ایدز اظهار کرد: از 8 آذر به مدت یک هفته با عنوان‌های روز‌های کودکان، زنان و مادران، خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان، روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی، دانشجویان، دانش‌آموزان، جوانان و آحاد مردم، مبتلایان و متأثران از بیماری HIV، کارکنان بهداشتی و درمانی، پژوهشگران و دانشمندان و سیاست‌گزاران، مسؤولان و مجریان، هفته اطلاع‌رسانی بیماری ایذر نامگذاری شده است.

وی افزود: به مناسبت این هفته اقداماتی از جمله برپایی چادر‌های اطلاع‌رسانی، اتوبوس ایدز، کلاس‌ آموزشی برای اقشار مختلف مردم، انجام تست رایگان و توزیع بروشور‌های آموزشی توسط دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های 9 گانه استان انجام می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ویروس بیماری ایدز از حدود 40 سال قبل در کشور‌های غربی شناسایی شده است، اضافه کرد: این ویروس از طریق خون و فرآورده‌های خونی صادراتی به کشور ما وارد شد.

آذری‌پور با بیان اینکه ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند، ادامه داد: با پیشرفت بیماری سیستم ایمنی بدن تخریب و زمینه برای شروع انواع عفونت‌های موجود مانند عفونت قارچی و ویروسی ایجاد می‌شود.

وی گفت: طی مدت هفت یا هشت سال فرد مبتلا به ویروس ایذر به مرحله‌ نهایی پیشرفت بیماری می‌رسد و به‌ علت بیماری‌های عفونی دچار مرگ زود‌رس می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درمان قطعی برای بیماری ایذر وجود ندارد، افزود: با شناسایی زود‌رس مبتلایان به این بیماری، می‌توان با شروع درمان مؤثر ویروس HIV را کنترل و از افزایش مرگ و میر جلوگیری کرد.

آذری‌پور درمان مؤثر بیماری ایذر را مصرف یک تا دو قرص در روز عنوان و اضافه کرد: با تحت درمان گرفتن فرد مبتلا به بیماری ایذر و محدود بودن راه‌های انتقال می‌توان فعالیت‌های روزانه را بدون هیچ نگرانی ادامه داد.

وی با بیان اینکه تاکنون در کشور بالغ بر 36 هزار فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده است، ادامه داد: تعداد افراد مورد انتظار در کشور 75 هزار است که در حال حاضر کمتر از نیمی از این افراد شناسایی شده‌اند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به HIV در استان نیز کمتر از افراد مورد انتظار است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در سال 98، نود درصد از مبتلایان به بیماری ایذر در کشور شناسایی شوند.

آذری‌پور افزود: در سال‌های گذشته بیشترین راه ابتلا به بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بود و در حال حاضر ارتباطات جنسی محافظت نشده و در قالب غیر از خانواده بیشترین راه انتقال HIV در کشور است.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری خانم‌های مبتلا شده به ایدز از طریق همسر خود و در قالب خانواده به این بیماری مبتلا شدند، ادامه داد: در استان به خاطر پایین بودن تعداد افراد شناسایی شده از متوسط کشوری زمینه کاری فراوانی در مورد این بیماری وجود دارد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، رفع برچسب نادرست در جامعه برای افراد مبتلا به ایذر را ازجمله اهداف این دانشگاه عنوان و اضافه کرد: با اطلاع‌رسانی درست و مستمر مردم باید بدانند که راه‌های انتقال بیماری HIV محدود است و از طریق رفتار‌های روزمره مانند دست دادن، روبوسی یا استخر رفتن امکان انتقال وجود ندارد و نیازی به تبعیض این بیماران در جامعه وجود ندارد.

آذری‌پور گفت: رفتارهای جنسی پرخطر و خارج از قالب خانواده، استفاده از سرنگ مشترک، انتقال از مادر به جنین و استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده از راه‌های انتقال بیماری ایذر است.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری مادران باردار در خصوص بیماری HIV از ابتدای امسال در چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، افزود: در این طرح از هر مادر باردار در نوبت تست ایدز گرفته می‌شود تا از انتقال ویروس این بیماری در زمان‌های بارداری، زایمان و شیردهی به نوزاد جلوگیری شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: جامعه کنونی ما نیازمند رفع تبعیض و برچسب نادرست بیماری‌ ایذر است، تا افراد مبتلا علاوه بر شناسایی و درمان به‌موقع از عمر طولانی و فعالیت مستمر در اجتماع برخوردار شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار