عضو کمیته ملی کارون:
تابناک چهارمحال وبختیاری- عضو کمیته ملی کارون گفت: پروژه انتقال آب ونک - رفسنجان مرگ کارون در چهارمحال و بختیاری را رقم خواهد زد.
کد خبر: ۵۲۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 25 November 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- مهدی پژوهش اظهار کرد: طرح انتقال آب بین حوضه‌ای ونک - رفسنجان از سرشاخه‌های کارون در چهارمحال و بختیاری به دشت‌های رفسنجان کرمان طرحی غیرکارشناسی است و مرگ کارون را رقم خواهد زد زیرا سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سرشاخه‌های کارون به دشت‌های کشاورزی رفسنجان منتقل کرده و روند نابودی این رودخانه حیات‌بخش را شتاب می‌بخشد.
وی خاطرنشان کرد: ونک در آمار 15 ساله خود دارای 169 میلیون مترمکعب آب، در آمار10 ساله 107 میلیون مترمکعب و در آمار پنج ساله 84 میلیون مترمکعب آب و در سال 94 تا 95 مقدار آب حوضه حدود 40 میلیون متر مکعب درسال بوده است، و متأسفانه اکنون مجوز ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از این حوضه را به رفسنجان داده‌اند و به عبارتی مجوز برداشت آبی معادل پنج برابر آنچه در سد باقی‌مانده است، صادر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه دشت‌های خانمیرزا و بروجن نزدیک‌ترین دشت‌ها به سد ونک هستند، تصریح کرد: این دشت‌ها به علت بی آبی شور و در حال نابودی هستند پس نباید آب با صرف هزینه‌های زیاد به رفسنجان نیز منتقل شود.
وی با اشاره به کاهش میزان آورد آب رودخانه کارون در سنوات اخیر، تصریح کرد: زمانی آورد آب رود کارون از پنج استان و رشته کوه زاگرس حدود 20 میلیارد متر مکعب آب در سال بود اما اکنون آورد آب کارون به دلیل خشکسالی، احداث سد و عوامل مخرب محیط زیست به 9 میلیارد متر مکعب آب رسیده است و این تهدیدی برای اراضی کشاورزی زاگرس و جلگه خوزستان است.
پژوهش اهتمام به توسعه پایدار را حائز اهمیت دانست و گفت: متأسفانه در کشور ما توسعه پایدار به معنای خود رأی بودن است زیرا تمام طرح‌های غیرقانونی همچون گلاب، سبزکوه، کوهرنگ 3 و .... با اعمال رأی غیرکارشناسانه قانونی می‌شوند.
عضو کمیته ملی کارون با اشاره به معضل کم آبی و آبرسانی بیش از یک هزار روستا و شهر چهارمحال و بختیاری با تانکر، تصریح کرد:متأسفانه احداث سد برای مصارف این استان همواره با هزاران مانع مواجه است اما زمانی که صحبت از انتقال آب به شهرهای کویری همچون رفسنجان، اصفهان، یزد و ... می‌شود بودجه آن سریعاً آماده می‌شود و تحت عنوان انفال، منابع خدادادی این استان را مصرف می‌کنند.
وی اجرای طرح انتقال آب بین حوضه‌ای ونک - رفسنجان را باعث خشک شدن رودخانه کارون و چاه‌ها، از بین رفتن جلگه حاصلخیز خوزستان، از بین رفتن قطب کشاورزی و صیفی‌کاری ایران، تخریب باغات واراضی کشاورزی و درختان بلوط دانست و گفت: اجرای این طرح مهاجرت جمعیت دو میلیون نفری خوزستان و افزایش نزاع و درگیری‌های قومی این استان را در پی خواهد داشت.
پژوهش با اشاره به کاهش میزان بارندگی و تغییر شکل بارش و همچنین نبود اعتبارات دولتی و احتمال وقوع مشکلات اقتصادی و اجتماعی در آینده ناشی از معضلات کم آبی در ایران، تصریح کرد: لازم است زمینه بهره‌گیری و مدیریت صحیح از منابع آب با توجه به کاهش منابع آبی مورد توجه قرار گیرد و مسئولین کشور اعم از مسئولین امنیتی، زیست محیطی و ... باید تدابیری اساسی در خصوص این معضلات بیندیشند و فجایع را قبل از وقوع علاج کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار