معاون توانبخشی بهزیستی استان خبر داد:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توانبخشی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: عدم فرهنگ‌سازی و عدم پذیرش ناشنوایان در اجتماع و نبود سیستم هشدار دهنده برای ناشنوایان در اماکن عمومی از جمله مشکلاتی است که ناشنوایان با آن درگیر هستند.
کد خبر: ۵۲۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 18 November 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- معصومه محمدی اظهار کرد: سه هزار و 400 ناشنوا در استان وجود دارد.
وی افزود: کمک‌های توانبخشی نظیر سمعک، کاشت حلزون، گفتار درمانی، شهریه دانشجویان، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه ورزشی، وام اشتغال و گرفتن مربی اشاره دانشگاه و بعضا دادگاه‌ها از خدماتی است که به این افراد ارائه می‌شود.
محمدی تصریح کرد: ورزش ناشنوایان در سال گذشته و امسال روند رو به رشدی داشته است و رتبه‌های کشوری و بین المللي کسب کردند و دو نفر نیز عضو تیم ملی دو و میدانی و کشتی شدند.
وی نبود نیروی مسلط به زبان اشاره در دادگستری‌ها، نبود زیرنویس فارسی در اخبار تلویزیون برای ناشنوایان، نبود سیستم هشدار دهنده برای ناشنوایان دراماکن عمومی، بالابودن نرخ پیامک برای خطوط تلفن همراه ناشنوایان، عدم فرهنگ سازی و عدم پذیرش این توانخواهان دراجتماع را از مشکلاتی برشمرد که ناشنوایان استان با آن درگیر هستند.
محمدی با اشاره به وجود یک مرکز ارائه خدمات به کودکان کم‌شنوا و ناشنوا در شهرکرد و دو کانون ناشنوایان در شهرهای شهرکرد و بروجن ، تاکید کرد: مرکز کودکان کم‌شنوا و ناشنوا شهرکرد درسال به 60نفر خدمات توانبخشی و به 158 نفر از این کودکان خدمات حمایتی ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: سالانه 15 نفر از این کودکان این مرکز ترخیص و وارد مدارس عادی و پیش دبستانی می‌شوند و به همین نسبت توانخواهان پس از تشخیص در طرح غربالگری بهزیستی استان وارد این چرخه شده و از خدمات این اداره‌کل تا زمان ترخیص و حتی خدمات حمایتی پس از ترخیص بهره‌مند می‌شوند.
محمدی خاطرنشان کرد: شنوایی شناسی، گفتار درمانی، تربیت شنیداری، آموزش تخصصی زبان، کاردرمانی، روانشناسی فردی و گروهی، مددکاری، آموزش‌های فوق برنامه ورزشی و هنری کلاس‌های آموزشی برای مادران کودکان ناشنوا و مشاوره فردی و گروهی برای آنان را از جمله خدمات توانبخشی ادراه‌کل بهزیستی استان برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار