تابناک چهارمحال وبختیاری- رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به شیوع برخی بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان (زئونوز) در کشور هشدار داد.
کد خبر: ۵۱۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 01 November 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- محمدمهدی گویا درهجدهمین گردهمایی سالانه کارشناسان بیماریهای واگیر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در شهرکرد اظهار کرد: بیماری سالک (نوعی بیماری که از طریق گزش پشه ایجاد و باعث از بین رفتن بافت پوست می شود) در کشور به سرعت در حال گسترش است و بسیاری از مناطقی که در گذشته به این ویروس آلوده نبوده درحال شیوع است.
وی در ادامه با بیان احتمال شیوع 2 بیماری تب «دنگی» و «کیچن گونیا» در آینده نزدیک افزود: با توجه به اینکه بهترین مکان برای رشد و تکثیر پشه ناقل این بیماری ها در لاستیک خودروهاست، با تجمع روز افزون و بیش از حد لاستیک های فرسوده، بستر برای شیوع و همه گیری این بیماری ها نیز فراهم است.
 تب دنگی از طریق پشه ای با نام آئدس به بدن انسان منتقل می شود و با علائمی نظیر تب شدید، درد عضلانی، تهوع و استفراغ ، در موارد حاد خونریزی از لثه و بینی، افت پلاکت و پلاسمای خونی و بیهوشی همراه است.
بیماری کیچن گونیا نیز توسط همین پشه منتقل شده که تب بالا و استخوان درد از علائم آن است و در مواردی منجر به مرگ بیمار می شود.
این مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: سال گذشته مواردی از ابتلا به این بیماریها در سیستان و بلوچستان شناسایی شد و در مطالعات چند روز گذشته نیز با انجام آزمایش، ابتلای افراد دیگری نیز وجود دارد.
وی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر، مناطق ساحلی شمال و شمال غرب کشور را از استانهای در معرض خطر آلوده شدن به این 2 بیماری عنوان کرد.
گویا در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 62 مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور گزارش شد، تصریح کرد: این رقم در سال جاری به 147مورد رسیده که مبین بیشترین موارد ابتلا به این بیماری طی سالهای اخیر بوده است.
رییس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: البته از این تعداد تنها 6 مورد منجر به مرگ بیماران شد که این رقم نسبت به سالهای گذشته کمترین میزان فوتی از تب کریمه کنگو را نشان می دهد.
گویا با انتقاد ازنبود همکاری و بی توجهی برخی ارگانها نسبت به شیوع این بیماری در کشور افزود: امسال بیش از 20 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در یکی از کشتارگاه های شهر زاهدان گزارش و با اقدامات به موقع از مرگ آنان جلوگیری شد، اما ماه بعد در طغیان دیگری در یکی از کشتارگاه های شهر چابهار گزارش شد که بیانگر نبود مدیریت در کشتارگاه هاست.
وی بیان کرد: این درحالی است که هیچ کدام از متولیان امر حاضر به قبول مسئولیت بروز این فاجعه انسانی نشدند.
گویا با بیان اینکه برای مقابله با بیماری تب کنگو مطالعات کاملی در دست نیست، اظهار کرد: تنها ابزار گریز از این فجایع اطلاع رسانی به مردم و ایجاد ارتباط مستقیم و مستمربا آنان است.
وی همچنین موفقیت طرحهای مقابله با شیوع بیماریهای واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان را در گرو همکاری و مساعدت دستگاه های ذیربط عنوان کرد.
هجدهمین گردهمایی سالانه کارشناسان بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان با حضور 70 نفر از کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور هشتم تا دهم آبانماه با هدف ارائه تجربیات و تبادل اطلاعات درباره وضعیت بیماریهای زئونوز در کشور و راهکارهای مقابله با ابتلا و شیوع این بیماریها در شهرکرد برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار