مسئول فضای سبز دانشگاه شهرکرد گفت:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مسئول فضای سبز دانشگاه شهرکرد گفت: طی دو سال اخیر 12 هزار اصله درخت در دانشگاه شهرکرد کاشته شده است که با روش قطره‌ای آبیاری می‌شوند.
کد خبر: ۵۱۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 01 November 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- احمدرضا قاسمی اظهار کرد: پنج چاه آب با کاربری کشاورزی در دانشگاه شهرکرد وجود دارد که مجموعاً حدود 20 لیتر بر ثانیه آب از آنها استحصال می‌شود.
وی با اشاره به وجود هشت هزار دانشجو و کارمند در این دانشگاه، افزود: آب شربی که برای مصرف دانشگاه خریداری می‌شود 11 لیتر بر ثانیه است که این مقدار کافی نیست و گاهی با قطعی مواجه بوده است به همین علت به ناچار از یک چاه ‌آب دانشگاه برای مصارف شرب استفاده می‌شود و آب مابقی چاه‌ها برای فضای سبز دانشگاه مصرف می‌شود.
قاسمی با بیان اینکه فضای سبزی که اکنون در دانشگاه نگهداری می‌شود، حدود 70 هکتار است، تأکید کرد: از این مقدار 13 هکتار چمن است.
وی در ادامه گفت: در راستای استفاده بهینه آب و جلوگیری از تبخیر آن توسط آفتاب، بخش عمده آبیاری فضای سبز از ساعت پنج عصر تا 12 شب در نظر گرفته شده است اما به دلیل اینکه حجم آب به حدی نیست که بتوان در آن واحد تمام فضای سبز را در این ساعات آبیاری کرد ناگزیر بخشی از آبیاری در ساعات دیگر انجام می‌شود.
مسئول فضای سبز دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب بیشتر درختان دانشگاه به روش قطره‌ای آبیاری می‌شوند و فقط برای تعداد معدودی از درختان قدیمی با قدمت حدود 30 سال که امکان انجام این آبیاری نیست، از آب چاه استفاده می‌شود.
قاسمی اظهار کرد: روزنه‌های ورودی آب به چاه‌های آب دانشگاه‌ پس از مدتی استفاده دچار گرفتگی شدند و بر اساس تشخیص کارشناس مربوطه نیازمند جابه جایی هستند تا آب‌دهی بیشتری داشته باشند که رفع این مشکل نیازمند صدور مجوز توسط دستگاه متولی مربوطه است.
وی گفت: در راستای مدیریت بهینه مصرفآب بخش زیادی از درختان دانشگاه و اراضی تحت اجرای طرح ملی کاشت 20 هکتار گل محمدی که از سال گذشته تا کنون انجام شده است، به روش قطره‌ای آبیاری می‌شود و همین امر مصرف آب را کاهش داده است.
قاسمی ادامه داد: بیشترین تمرکز دانشگاه در استفاده بهینه از آب بوده است اما آبیاری چمن به روش قطره‌ای امکان‌پذیر نبوده و با روش‌های دستی و ... صورت گرفته است که در همین راستا درفصل‌های خنک سال همانند پاییز هر دو روز یکبار، آبیاری انجام می‌شود.
مسئول فضای سبز دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: طی دوسال اخیر 12 هزار اصله درخت در دانشگاه شهرکرد کاشته شده است و به روش قطره‌ای نیز آبیاری می‌شوند.
وی گفت: در سال گذشته به علت سوختن پمپ سه چاه آب حدود پنج هکتار از چمن دانشگاه خشک شد اما خوشبختانه امسال این پمپ‌ها تعمیر و مشکل رفع گردید.
مسئول فضای سبز دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: به‌منظور مدیریت بهینه مصرف آب،جنگل 50 هکتاری واقع شده در قسمت شرق دانشگاه طی پنج تا شش سال اخیر آبیاری نشد و ساختار سبز و زیبای سابق خود را از دست داد که اکنون نیز فقط به روش دیم آبیاری می‌شود.
قاسمی با اشاره به اینکه خرید فاضلاب تصفیه شده از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرد به دلیل مسافت زیاد این تصفیه‌خانه تا دانشگاه امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: طرح تصفیه‌فاضلاب دانشگاه برای استفاده در آبیاری درختان، مطرح شده است و در صورت تأمین اعتبار اجرایی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار