تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آلودگی هوا در محیط بسته موضوعی جدی است، گفت: منابع آلاینده موجود در مکان ‌های بسته می‌تواند آلاینده‌های بسیاری را وارد محیط کند.
کد خبر: ۵۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ 04 October 2017

به گزارش تابناک شهرکرد– عبدالمجید فدایی در همایش روز جهانی بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اظهار کرد: بهداشت محیط فعالیت‌های گسترده دارد و باید تلاش لازم برای تامین سلامتی مردم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا است، افزود: براساس اولویت‌بندی سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا در درجه نخست اهمیت قرار دارد و ایجا کننده بیماری تنفسی به عنوان چهارمین عامل بیماری‌ها است که این امر اهمیت موضوع آلودگی هوا را مشخص می‌کند.

فدایی مرگ و میر ناشی از آلودگی آب، عدم بهسازی محیط، سموم و آفت کشها و آلودگی هوا در محیط بسته را از رده‌های بعدی اولویت سازمان جهانی بهداشت برشمرد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا یک مشکل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و بر سلامت انسان، حیوان، گیاهان و نباتات تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: در سال 2013، 21 هزار و 860 نفر در ایران و حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا فوت کردند.

فدایی اظهار کرد: در استان از سال 93 بر اساس شاخص آلودگی هوا، مشکل آلودگی هوا و ریزگردها ایجاد شد که pm 10 و pm 2.5 به راحتی وارد ریه انسان می‌شوند و می‌توانند مشکل ساز باشند.

وی تاکید کرد: از سال 93 تاکنون روزهای خطرناک ناسالم بیش از حد مجاز در استان موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد و در حال حاضر چهارمحال و بختیاری جزء استان‌‎هایی است که ذرات معلق آن می‌تواند زمینه بیماری‌های ریوی و تنفس، تشدید کننده سکته ها، نابینایی، سقط جنین و .. شود.

فدایی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در محیط بسته نیزمبحثی جدی است، ادامه داد: منابع آلاینده موجود در مکان ‌های بسته می‌تواند آلاینده‌های بسیاری را وارد محیط کند.

وی اضافه کرد: فرش، مبل ، رنگ‌های ساختمانی و دخانیات همچون سیگار از دیگر مواردی است که زمینه ساز آلودگی هوا در محیط بسته محسوب می‌شوند و کودکان، زنان و سالمندان که 80 درصد وقت خود را در خانه می‌‍گذارنند، قربانی این آلودگی هوا هستند.

فدایی انجام تحقیقات کاربردی در سطح استان با همکاری دانشکده بهداشت، تامین تحقیقات بخش آلودگی هوا در حد مورد نیاز با منابع مالی پایدار، تصویه هوا در مکان‌های عمومی و منازل و آموزش بیشتر به مردم در خصوص خود مراقبتی در روزهای آلوده را از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آن برشمرد.

وی بیان کرد: اکنون در مطب‌ها، بیمارستان‌ها، اماکن عمومی و خوابگاه‌ها مشکل تصویه هوا وجود دارد و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و کنترل است.

فدایی خاطرنشان کرد: مصرف نمک، اسیدهای چرب ترانس و شکر بایستی کاهش و به حد مورد نظر برسد و لازم است در صنعت به این موضوع اهمیت بیشتری داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار