تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب‌برفکی گاو و گوساله در استان به زودی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 26 September 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمحمد نجاتی با بیان اینکه مرحله دوم واکسیناسیون تب‌برفکی گاو و گوساله از چهارشنبه 5 مهرماه‌ به مدت 25 روز توسط اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی به صورت رایگان در سراسر چهارمحال و یختیاری اجرا می‌شود اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح تعداد 75 هزار راس گاو و گوساله واکسینه شود.

وی با اشاره به رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای ادامه داد: نحوه تجویز واکسن بصورت عضلانی است و دام باید کاملا مقید باشد لذا از قبل نرده یا راهرو مایه‌کوبی مناسبی از سوی دامدار در نظر گرفته شود و توصیه می‌شود 2 روز قبل از واکسیناسیون از مکمل‌های ویتامینه به میزان 50 گرم به ازای هر رأس گاو به خوراک اضافه شود تا میزان افت شیر متعاقب واکسیناسیون به حداقل برسد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در زمان شیوع و وجود بیماری در منطقه در محل درب ورودی دامداری جایگاهی جهت تعویض لباس و چکمه افرادی که قصد ورود یا خروج از دامداری دارند در نظر گرفته شود افزود: مأمورین تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های مایه‌کوبی و دامپزشک باید از لباس مخصوص همان دامداری یا از لباس یکبار مصرف استفاده کنند.

نجاتی گفت: دا‌مداران برای اطلاع از زمان دقیق واکسیناسیون، با ادارات دامپزشکی شهرستان تماس گرفته و به کلیه دامداران و افرادی که در همسایگی خود دام نگهداری می‌کنند اطلاع دهند، تا در زمان مشخص شده تمام دام‌های آن منطقه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

وی با بیان اینکه حداقل زمان فاصله با واکسیناسیون قبلی تب‌برفکی 2 ماه و با سایر واکسن‌ها حداقل 7 روز باید رعایت شود و به گوساله‌هایی که برای اولین بار واکسینه شده‌اند باید 21 روز بعد، واکسن یادآور تجویز شود، اضافه کرد: از خرید و فروش و حمل و نقل گاو در طول طرح خودداری نموده و از ورود افراد، به ویژه کسانی که با اماکن خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها و سایر دامداری‌ها ارتباط دارند به داخل محوطه دامداری جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه عنوان کرد: حتی‌الامکان از ورود وسایل نقلیه به داخل دامداری خودداری و در موارد ضروری از قبیل خودرو حمل شیر و آذوقه، پس از ضدعفونی دقیق اجازه ورود داده شود.

نجاتی گفت: در صورت بروز بیماری ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از سالم، سریعاً موضوع به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا دامپزشکی استان و با شماره 33337056 اطلاع داده شود، تا مأموران دامپزشکی ضمن رعایت اصول بهداشتی، نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار