تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر گروه مبارزه و پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری در خصوص تزریق به موقع واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر مادران باردار، سالمندان، بیماران مبتلا به دیابت، بیماریهای قلبی، تنفسی و کلیوی هشدار داد.
کد خبر: ۴۹۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 16 September 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- محسن آذری پور افزود: برای تزریق واکسن آنفلوانزا، کارکنان بهداشت و درمان، سالمندان، مادران باردار، مبتلایان به دیابت، بیماریهای قلبی، تنفسی و کلیوی و شیمی درمانی ها در اولویت تزریق هستند.
وی سهمیه چهارمحال و بختیاری را حدود چهار هزار واکسن پیش بینی و بیان کرد: از آنجا که تزریق واکسن کارکنان بهداشتی توسط نیروهای دیده ور دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی انجام می شود و سهمیه واکسن های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز جوابگوی نیاز نیست به گروه های در اولویت توصیه می شود برای تهیه این واکسن از طریق بخش خصوصی اقدام کنند.
آذری پور با رد برخی اظهارات مبنی بر ایجاد عوارض جانبی شدید در اثر تزریق واکسن آنفلوانزا تصریح کرد: ممکن است پس از تزریق عوارض خفیف این بیماری نظیر تب و بدن درد ظاهر شود که قابل چشم پوشی است.
وی با بیان این که ماده اصلی این واکسن از تخم مرغ تهیه می شود، ادامه داد: تزریق این واکسن منعی ندارد مگر در افرادی که به این ماده خوراکی حساسیت داشته باشند.
وی اظهار کرد: در مواردی نیز تزریق واکسن آنفلوانزا منجر به ایجاد مشکلات عصبی می شود که یک مورد در هر یک میلیون تزریق است و رقم قابل توجهی نیست.
آذری پور بهترین زمان برای اثر بخشی این واکسن را نیمه دوم شهریور تا ابتدای مهرماه عنوان کرد و افزود: افرادی که مایل به تزریق واکسن هستند، با مراجعه به مراکز بهداشتی از تزریق رایگان بهره مند شوند.
آنفلوانزا بیماری واگیرداری است که ویروس آن در پرندگان و پستانداران اثر می‌گذارد و باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی شده و با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود.
این بیماری سالانه در موارد حاد بین 250 تا 500 هزار نفر را در جهان را به کام مرگ می کشاند.
بر این اساس، موردی از آنفلوانزای حاد طی سال جاری در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار