تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاجران کشورهای هندوستان وعربی حوزه خلیج فارس مشتری 15 هزار تن بادام تولیدی 'مامایی' استان هستند که امسال نیز با شروع فصل برداشت، فرایند انعقاد قرارداد درحال انجام است.
کد خبر: ۴۷۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 15 August 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- ابراهیم شیرانی میزان بادام تولیدی سال جاری استان را 24 هزار تن برآورد کرد و افزود: 65 درصد از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می دهد.
وی قیمت هر کیلوگرم مغز بادام صادراتی استان را 900 هزار ریال ذکر کرد و اظهار کرد: بدلیل مرغوبیت این محصول، بیشتر کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس نیز برای خرید اعلام آمادگی کرده اند.
مدیرامور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری سطح زیرکشت باغات بادام استان را 14 هزار هکتار اعلام کرد وافزود: حدود 2 هزار هکتار از این باغات بصورت نهال و نابارورند.
وی توضیح داد: چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام کشور را دارد و امسال بطور میانگین حدود 2 تن در هکتار تولید شده است.
وی مهمترین ارقام محصول بادام تولیدی در استان را سفید، مامایی، ربیع و شاهرود ذکر کرد و تصریح کرد: 80 درصد آبیاری سطح زیر کشت بادام قطره‌‎ای و 20 درصد آن نشتی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان از فعال بودن یک واحد کارگاه بسته بندی مغز بادام به صورت ماشینی و بهداشتی برای صادرات به خارج از کشور در شهر توریستی سامان را یادآورشد و گفت: این واحد فرآوری به طور متوسط ماهیانه 50 تن بادام بصورت استاندارد فرآوری و بسته بندی می کند.
به گفته وی پیش از این بادام چهارمحال و بختیاری به استانهای دیگر به ویژه اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی ارسال و از آنجا پس از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می شد.
 40 هزار و 890 هکتار از زمین های کشاورزی این استان به کشت محصولات باغی (هسته درشت و ریز) اختصاص دارد که 30 هزار و 704 هکتار آن بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیربارور است.
سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود و سطح زیرکشت استان 270 هزار هکتار با 60 هزار بهره بردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار